Tänkte passa på att slänga in två nya minnen när jag ändå sätter i nya fläktar till min dator. Men hur fan väljer man? Minnerna borde passa, men har du andra minnen på plats och tänker kombinera? Eftersom moderkortet stödjer Dual Channel. <b>Kan du tjäna lite på att köra två eller fyra moduler.</b> Det du kommer märka mest skillnad på är mängden minne och inte hastigheten.Hur väljer man minnen?
Jag har det här moderkortet: http://www.gigabyte.se/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=3117, och funderar på de här minnena:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=218774
Funkar det?
Finns det bättre alternativ?Sv: Hur väljer man minnen?
Tänk på att inte blanda hastigheterna på minnerna, de du tittat på är 800MHz. Enligt specifikationen för ditt moderkort klarar det 1200MHz, så det skulle vara ett bättre (snabbare) alternativ.
I princip ska alla DDR2 1200MHz minnen passa till ditt moderkort, bara de är non-ECC. Det du också kan titta på är CL värdet, ju lägre CL dessto bättre (lägre "latency").Sv: Hur väljer man minnen?
Kan du tjäna lite på att köra två eller fyra moduler.
Vad kör du för operativsystem? Om det inte är en 64 bitar version så har jag för mig att du inte tjänar på att ha mer minne än 4GB.Sv:Hur väljer man minnen?
Jag har flera kompisar som har fått problem när dom har kört 4x1 GB av nån anledning. Det har fungerat mycket bättre med 2x2.
Prestandaökningen att köra 4x1 är ju väldigt marginell, så personligen hade jag inte tagit risken.
/ThomasSv: Hur väljer man minnen?
Skulle nästan våga säga att det alltid är säkrare att gå på så få stickor som möjligt.
T.ex. Vill du ha 4gb är det bättre att köra 2*2gb istället för 1*4gb.
Och som jag sa så spelar hastigheten inte så jättestor skillnad. Skillnaden mellan 800 och 1200mhz är oftast inget en vanlig användare märker av. Ska du dock hålla på med Benchamrking osv så är det klart det ger några extra poäng.
Är du inte jättekräsen hade jag tagit de som du själv länkade till. Jag har själv haft bra erfarenheter av Corsair.