Behöver lite idéer kring ett vanligt problem: har ett tiotal studentdatorer som är för unga för att ersättas men för dåligt skötta för att göra nämnvärd nytta. Funderar kring vettiga lösningar utifrån följande tänkta riktlinjer: Tja det jag kan tänka mig är datorer med Safty-Card i sig Vill minnas att vi hade något skräp installerat på datorerna i form av en drivrutin som var gjord som så att när den hade kickat igång så filtrerade den all åtkomst till filsystemet så den hade en speciell temporär mapp som den la alla skrivningar till, förutom för vissa fördefinerade program (t.ex. antivirusprogram som behövde uppdatera sina definitioner.) Sedan vid varje uppstart så raderade den rubbet i den mappen. Således skrevs det aldrig någonting till disken. Microsoft har lite verktyg för detta:Snabbare skoldatorer med låg budget
Varje enhet behöver ett windows-OS, ordbehandlare, pdf-läsare, antivirusprogramvara. Ska i bästa fall radera sparat eller installerat material vid omstart (allt utom förinstallerad programvara).
Skolan har licenser för bl.a. Office men saknar i övrigt tid och resurser för att underhålla sina system. Funderar alltså kring hur långt man kan skapa ett självunderhållande system. Enheterna är idag kopplade i ett större, välfungerande, nätverk.
All feedback är välkommen gällande bl.a. vettig windows-dist.
O.Sv: Snabbare skoldatorer med låg budget
Så fort datorerna stängs av så åter går dom till grundinställningarnaSv:Snabbare skoldatorer med låg budget
Fast den tog jag död på av misstag, installation av .net framework 2.0 fick den att börja blåskärma vid varje uppstart.. :)Sv: Snabbare skoldatorer med låg budget
http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/sharedaccess/default.mspx
Johan