Hur är det igentligen Spontant: Ja, det ligger något i det. Har dock inga belägg.. :) 2) Luftfuktighet: När du fört ett föremål från en kallare miljö till en varmare miljö så bildas kondens. Därför rekommenderat att låta föremålet få samma temperatur som omgivningen. Helt rätt beträffande 1) och 2) i alla fall, hur det är med 3) har jag inte hittatRumstemperatur av hårdvara, Myt eller ej??
Om jag har varit ute och hämtat en hårddisk på posten och den är kall och sätter i den i min burk
direkt och använder. Kan det skada eller försämra disken då??
Att man helst ska vänta en stund så den inte är så kall.Sv: Rumstemperatur av hårdvara, Myt eller ej??
Förslag på anledningar:
1) Materialutvidgning. Många olika material som utvidgas olika mycket. Dessutom, vid snabb tempereaturvariation så kanske olika delar av disken utvidgas olika snabbt, vilket kan leda till konstiga resultat?
2) Luftfuktighet. En disks inre står i kontakt med världen via lufthål. Tänkbart scenario är att disken hanterats i fuktig miljö och att fuktig luft då kan finnas innuti disken, och ev. bildat kondens? Om disken får värmas upp först så minskar det problemet.
3) Materialets hållbarhet. Saker blir spröda i låga temperaturer, saker slits mer.
Hurvida det stämmer eller inte vågar jag mig inte på.. :)Sv:Rumstemperatur av hårdvara, Myt eller ej??
Sv: Rumstemperatur av hårdvara, Myt eller ej??
något bra svar på.