Hade tänkt mej att antingen bygga själv eller köpa ett färdigt reläkort för paralellporten. Kolla in mitt gamla projekt Parallellportexperiment. Oki varför skriver du här ? Sven-Åke.... Jag skriver här för att det finns folk här som kanske har eller vet var man kan hitta ett sådant program.... Jag hittade ett USB-reläkort hos Conrad men är osäker på om man direkt i det medföljande programet kan styra reläna på bestämda tider. Eller kan det vara så att man ska använda sig av den medföljande programet för att göra ett eget program ????? Ingen aning om vad det är Conrad säljer men generellt är det bara demoprogramvara som följer med. Vill du ha specifika egenskaper, enkla eller ej, är det bara att programmera själv. vae. fae skriv ett eget prog som fixar det du önskar.Styra relä via paralellporten
Tanken är att ha 4-8 relä ungefär.
Problemet är dock..... jag vet inte om det finns program som uppfyller mina väldigt små krav.
Kanske någon här vet ?
Kraven är följande:
Jag vill kunna ställa in att relä 1 ska öppna varje fredag klockan 12.00 och stänga exempelvis klockan 18.00.... alterantivt varje måndag till torsdag. Detta ska upprepas vecka in och vecka ut.
Dessutom så vill jag ha andra tider för relä 2, 3 och 4
Är det någon som känner till ett sådant program och kanske eventuellt till och med ett schema för hur reläkortet ska byggas så vore jag oerhört tacksam...Sv: Styra relä via paralellporten
Programarkivet:Parallellport experiment
Kör med vanliga 12 V relä från Biltema. Kolla mitt förslag med optokopplare PC 845
se filen LptIO.rtf. Program att koppla från till hittar du du här hos Pelle.
Programarkivet vb-datum/tid finns en del att hämta.Sv: Styra relä via paralellporten
Det skall vara färdig serverat. Fråga någon annan stans.
Uhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh !Sv:Styra relä via paralellporten
Sv: Styra relä via paralellporten
Är det någon som har erfaranheter av det här ????
Kortet:
http://shop.conrad.se/websale7/?shopid=conrad%2dswe&act=product&prod_index=197720&cat_index=SHOP%5fAREA%5f17362%5f2408040&Ctx=%7Bver%2F7%2Fver%7D%7Bst%2F3ec%2Fst%7D%7Bcmd%2F0%2Fcmd%7D%7Bm%2Fwebsale%2Fm%7D%7Bs%2Fconrad-swe%2Fs%7D%7Bl%2F01-aa%2Fl%7D%7Bsf%2F%3Cs1%3Erel%E4kort%3C%2Fs1%3E%3Cs5%3E2%3C%2Fs5%3E%2Fsf%7D%7Bp1%2F3750ea1d38016b94248c2bfa0af70540%2Fp1%7D%7Bmd5%2F48deb2ba7bb53031287d92ccec88a975%2Fmd5%7DSv:Styra relä via paralellporten
Det enklaste som finns för din del är nog Vellemans byggsatser, exempelvis K8090. Kan köpas eller skickas efter lite varstans, demoprogramvara kan laddas ned och dom har även forum där du kan få hjälp specifikt för deras produkter.
Vad är det du skall styra med relän?Sv: Styra relä via paralellporten
Skall du styra 230 V AC eller vad skall du styra. ???.
Dom flesta här hos Pelle kan det mesta om detta.
Parallellporten är en kanon styr port.
Och bästa vän lär dig stava till Parallell ;-)
Bull :-) jag vet det är budskapet som gäller.
Skojar bara stava som du vill, Vi förstår
Var Noggrann ;-)
Sven