Kan man formatera en hårddisk för många gånger? Vad händer i så fall. Något lär hända i längden då det är mekanik. Ehh.. den blir utsliten? Jo, men vad händer när den blir utsliten? Går det inte att installera program på den eller blir den långsam? Jag tror att det är ungefär som med ketchup... Jag är inte helt säker här, men jag tror inte att en formatering sliter mer än vanligt användande av hårddisken. Du kan alltså formatera den hur många gånger du vill. Givetvis sliter det på den, men det gör allt användande, och en dag kommer den gå sönder. Detta händer alla diskar förr eller senare eftersom de är mekaniska, frågan är bara hur lång tid det tar... Men en formatering raderar ju all information på disken, vilket innebär att hela disken berörs, inte sant? Skulle man dessutom vilja göra en "säker" formatering för att omöjliggöra senare återskapning av datan måste det väl slita ännu mer? Men ... när du gör en vanlig formatering är det fäl bara FilAllokeringsTabellen som sktivs över? På FAT-diskar iallfall. Så egentligen ligger ju "filerna" kvar - dock finnns inte informationen om var de är kvar ;-)Formatera hårddisk för många gånger?
Sv: Formatera hårddisk för många gånger?
Men det ska ganska mycket till för det vad jag vet, har en dator hemma från 1997 (450Mhz), och på den har jag haft ungefär 15 operativsystem på (Allt från Win 3.1 till 95, 98, 2000, XP, Linux Redhat 5, 6, 7, Linux Mandrake 7, 8, 9, Lindows 2, Corel Linux 2nd ed, osv...
Den funkar fint än, gamla Bettan :)Sv: Formatera hårddisk för många gånger?
Först händer inget, sen händer inget, sen händer allt.. (Den kraschar)Sv: Formatera hårddisk för många gånger?
/JohanSv: Formatera hårddisk för många gånger?
Och som sagt, du skriver ju på hårddisken dagligen - swapfiler osv osv osv