Jag ska köpa nytt moderkort och funderar på att köpa ett med RAID. Är det värt det? Hur stor prestandaökning blir det för en "vanlig" användare, som inte använder datorn som server. Det jag använder datorn till är i huvudsak programmering. Anledningen till uppgraderingen är att jag skaffat VS.NET och det blir lite segt på min Duron 800, 128 mb ram. Det är minnet som gör det stora. Du klarar dig nog om ut uppgraderar till 512MB i minne. Det finns olika konfigurationer av RAID. på moderkort är det vanligasteRAID
/JacobSv: RAID
Sv: RAID
RAID 0
RAID 0+1
RAID 1
Det man kan säga om RAID 0 är att hårddisken blir något snabbare, inte mycket men lite... Det är också den billiga varianten av RAID eftersom RAID 0 bara delar upp data på två hårddiskar. Om pris skillnaden mellan raid och inte raid så är det värt att köpa raid men oftast blir det 4-500 kr dyrare att använda sig av RAID 0 eftersom man behöver två st hårddiskar istället för en. (exempelvis 2*40gb är dyrare att köpa än 1*80gb)
Om man är ute efter säkerhet så ska man satsa på antigen RAID 0+1 eller RAID 1. men då måste man ha dubbelt med hårddiskar. Detta är en dyr variant men säker eftersom data sparas på två olika ställen och om disken skulle gå sönder så finns data alltid sparat på en annan disk.
Det man kan säga är att det förmodligen inte värt att köpa raid utan bättre att sätta dom extra 100-lapparna på exempelvis minne istället.
Finns en liten fördel till med RAID och det är att man kan ha fler än 4 IDE enheter i en dator, detta kom väldigt användbart till för mig eftersom jag har 6st IDE enheter. Då har jag 2 hårddiskar på raid och de andra 4 IDE enheterna på vanliga IDE anslutningen.