Hej alla, jag vet att detta nog inte är rätt forum för denna frågan men jag testar ändå och hoppas på att ingen tar illa upp =) Det här låter mycket underligt. Hade du kopierat filer från en cd hade det varit logiskt att de var read-only men detta har jag aldrig hört. I ditt fall låter det som (vet inte om det går) att en högre mapp i hierarkin är skrivskyddad och ärver ner den egenskapen till din katalog. Jag sökte lite snabbt på support.microsoft.com och kunde inte se något om det tyvärr. Okej, tack för att du provade i alla fall. Får prova vidare. Kanske är det som du säger att det är en mapp högt i hierarkin som "bestämmer". Vi får se... Har kollat lite på read-only eller skrivskydd, använder den svenska versionen av Windows XP Pro. Read-Only
Jag har ett märkligt problem med mappar på min dator. Varje gång jag skapar en ny mapp så blir den automatiskt satt till read-only. Problemet är då att när jag kryssar ur "read-only" rutan och klickar på ok eller apply, stänger mappen så är den read-only igen när jag öppnar den!? Är det någon annan som råkat ut för samma sak? Jag kör XP Proffesional om det hjälper...
Mkt tacksam för all hjälp!
Mvh
Johan PerssonSv: Read-Only
Sv: Read-Only
/ JohanSv: Read-Only
Det blir alltid read-only på mappar, här spelar inte hierarkin någon roll, alla mappar har read-only automatiskt och det går inte att ändra på. Har man tex en textfil, den blir automatiskt inte skrivskyddad(read-only), den kan man däremot skrivskydda eller inte skrivskydda.
Vill man däremot köra en read-only på någon mapp i nätverket.
Högerklicka på mapp och välj Delning och säkerhet, här kan man välja om mappen ska vara tillgänglig i nätverket, här kan man även välja att tillåta användare i nätverket ändra i filer/mappar. Är den inte ibockad så kan inte närverksanvändaren ändra delad mapp/fil alltså read-only.
Slutsats: Mappar har alltid attributet read-only men filer har det däremot inte, filer kan man ändra attribut read-only på resp av.
Är inte Windows XP Pro proffs, jag kan ha fel, men det låter troligt.
Lycka till med dina Mappar ;)
Daniel