Tjenare! Jag förstår inte! Vill du installera en egen DNS-server, eller vill du programera en egen DNS-server? Hm... En lösning som jag mojsar lite på just nu: Håller på med lite sådant skojsigt just nu! En lösning kankse skulle vara att du på en server någonstans sätter ditt ip och redirectar till din dynamiska ip - jag förklarar. Eller kör något i stil med dyndns.org som jag sa, då får du nämligen adressen vad-du-vill.dyndns.org hårdknuten till din ip, dvs. det står just vad-du-vill.dyndns.org i webbläsarens fönster, inte ip't vilket man inte kommer ihåg eller kan bokmärka... :/ Jag vill inte pilla med massa aspsidor. Jo.. Nu har jag lite mer tid va lite stressad inna som ni kanske så. Har du två konton på pellesoft? :/ Japp ! Jag har 2 kjonto de bero på att först skapade jag ett förlänge sedan www.dnsexit.com ska nog fungera, då skall du nämligen ställa in din domän mot en utav deras namnservrar och sedan skapa ett konto där. Lägg till din domän och vad den skall peka på. Du kan även ha olika aliases etc. Använd den där directupdate saken för att uppdatera ip'n. Enligt Telias nya regler f o m 03-01-15 så får man sätt upp en server, de får dock enbart vara för personligt bruk och det får inte vara en e-postserver om man inte fått tillstånd från Telia. Men behövs inte tillgång till fast ip-adress för att kunna, på ett bra sätt, realisera en egen server, och detta finns väll inte hos Telia ? Det finns dynamiska saker som ställs in med ett program från gång till gång... Kolla bland länkarna Har man en hygglig bredbandsrouter så behöver man absolut ingen statisk IP. Då ställer man in vilken DDNS man har, så ser routern till att så fort ipadresen ändras säger den till DDNS-servern att man har en ny IP-adress. Har själv den lösningen.Skapa en egen dns server?
Jag har inte ett fast ip ut mot nätet som ni alla ser så har jag telia.
Men nu tänker vi inte på de mer =) efter som man inte få ha egen webbservr
med telia. Men va då då . Jag är inte den ända jag kan rabla upp 100 st som har
de om de skulle va . Men nu e de som så här att jag vill ha en .net adress men de
kan jag ju inte efter som att jag inte har fast ip . Men de finns en utväg ju =)
skapa en egen dns server. Men hur gör man de? de e min fråga .
Mvh // Mikael ÅkerlundhSv: Skapa en egen dns server?
Sv: Skapa en egen dns server?
Gå till www.tk och skaffa en gratis adress. Den adressen är utav formen:
vad-du-vill.tk
Den ställer du in till en dynamisk url hos www.dyndns.org och kör med en uppdateringsklient. Tillåt "allt". T.ex.
vad-du-vill.dyndns.org
Eller rättare sagt: sätt den till nopopup.vad-du-vill.dyndns.org och på den webbplatsen kan du ha en sida som kollar vad top-framen har för adress (javascript :/ ) och sedan sätter:
top.location = vad som var innan vad-du-vill.tk + "vad-du-vill.dyndns.org" + vad som var efter vad-du-vill.tk så får du en mycket väl fungerande dns-sak... Det är i alla fall så jag håller på att programmera, är inte färdig än dock, men planerar att fixa resten i natt... Kolla in min hemsida så ser du att jag har en gratis-server, men den tar bort popupen som blir i alla fall...
Hoppas du förstod mina tankegångar, annars får du väl säga till! :)
glöm bar inte att visa lite reklam för www.tk ifall du mördar popupen bara, en adress under top-domänen är inte helt fel! :)Sv: Skapa en egen dns server?
Host: headern är riktigt användbar! :)Sv: Skapa en egen dns server?
På en webserver med fast ip - kanske din host idag? Gör du följande:
1. Skapa en aspsida(setip.asp) som läser ditt ip och skriver det i en db el textfil, den skall refresha var 5:e minut eller längre..
2. Skapa en aspsida(default.asp) som plockar ip enligt punkt 1 och antingen skriver ut den eller redirectar direkt till ditt dynamiska ip - länken till denna sida är då vad dina besökare behöver känna till för att hitta din maskin i den dynamiska djungeln.
3. Använd active desktop och lägg setip.asp där - nu kommer din maskin att surfa till den sidan så fort den är påslagen och dina bessökare att hitta hem till dig.
Låter det här intressant kanske jag kan hjälpa dig med lite kod..Sv: Skapa en egen dns server?
Jag vill bara ha typ ett program man kan
ha som uppdatera ipt till till min dator från www.net adressen.
försstår ni ? sen jag skrev ju fan att jag vill ha en .net adress
inte en .tk adress..Sv: Skapa en egen dns server?
Men jag har telia "ADSL" och inna hadde jag en dns adress till mitt ip,
För på ala dns sidor finns de ett program som uppdatera ens ip hela tiden.
men nu ska jag skaffa en .net adress hadde jag tänkt göra. Och då har jag hört att
man kan skapa en egen dns server så ska de fu´nka men nu vet jag inte om de
stämmer. Men om de gör de är de någon som vet hur jag gör då?
Om inte vad kan jag göra då ? Tacksam för Hjälp.
TELIA "SUGER"
Själv tycker jag telia suger efter som att man aldrig vet när dem byter
ip för jag har en server därmin hemsida ligger på och då han han bytt ip
när datorn har vatt uppkoplad mot nätet . Och då loggas jag ju ut från nätet
jag har ett program som heter lf connection keeper.
Jag tycker telia suger! De va bara de jag ville tilläga.
Svara inte på TELIA "SUGER"
utan bara på de över plz..
Aja...
Skaffa en dyndns.org eller dnsexit.com eller liknande (ladda ner directupdate från directupdate.net, det står i hjälp-filen en bra lista) Redirekta sedan net-adressen till nameservern (dnsexit.com) eller vad-du-vill.dyndns.org (dyndns.org). Där i sin tur kan du ha dynamisk ip som directupdate sköter om...
Då blandar du inet in något.
Dessutom kan ju inte en egen dns-server hjälpa väl? För attt komma åt den servern så måste du ju veta ip't, och för att veta ip't så måste man ju kontakta din server :/
Nä... en sådan gratis sak som dyndns.org skulle nog fungera bra tror jag...Sv: Skapa en egen dns server?
sen glömde jag bort de och skapade en på min vanliga mail sen
hadde jag glömt mitt lösenord på de jag skappade seast så då skrev jag in min
andra email adress och d såg jag att jag hadde ett till konto =)
så nu har jag mina lösenord i min mail spå de blir oloka jag vet ej vilket konto jag loggar in på tar bara nbärsta bästa lösenordet =) vet ej hur man byter lösenord :/
Jo jag har hafft massa dns adresser men jag vill inte att
de ska står tex: namn.no-ip.com/default.asp när dom kommer in
på min sida vill bara att dem ska se min .net adress de e darförj jag
villl förska inte anväda en dans adress :/ men går det göra så att dom bara se adrtessen namn.net/sidan men e på.asp
inte namn.no-ip.com/sidan men e på.asp om jag skulle länka till min dns adress ??
Saken är den att din domän pekar på den namnservern. Den i sin tur pekar på din ip. Men det är fortfarande din .net adress som står i webbläsar fönstret... :) (Enligt deras manualer & instruktioner är det så i alla fall)Sv: Skapa en egen dns server?
5.2 Anslutning av utrustning
Kunden får ansluta en egen server till tjänsten under
förutsättning att den enbart används för personligt bruk.
Kunden får däremot inte ansluta en server till Telias nät i
syfte att fritt eller mot betalning erbjuda och/eller
tillhandahålla varor, tjänster eller information till annan. Vid
anslutande av en server skall Kunden följa svensk lag och
vid var tid gällande AUP (svensk översättning Godtagbar
användningspolicy, finns att läsa på www.telia.se/sakerhet)
så att inte olägenhet uppstår för Telia, Telias kunder eller
andra operatörer. I de fall olägenheter uppstår har Telia rätt
att omgående begränsa och/eller stänga tjänsten.
Kunden får inte ansluta en egen e-postserver till tjänsten om
inte Telia särskilt skriftligt godkänt detta.
Hela avtalet finns här, http://www.telia.se/eFocus/DOCUMENT/20030114/Allmanna_Villkor_Bredband_030115.pdf
//
JanneSv: Skapa en egen dns server?