Hej! Hej (Fel användare, hos kompis, det är Onkelborg) Jo det har du alldeles rätt i. Stendött... Får du inte igång den överhuvudtaget? Det verkar som att ASUS A7N266-VM bara har stöd för PC2100- och PC1600-minnen så det minnet du har köpt (PC2700) fungerar inte med det moderkortet. Finns det någon chans att byta minnet hos datorbutiken.com eller måste jag köpa nytt? Nu har jag gjort lite framsteg, lyckades hitta ett forum på nätet med x antal hundra inlägg som sträcker sig frn Juli 2002 till nu 2003 om det moderkortet... Bor du i stockholm så kan du låna ett minne PC2100 256mb, jag har ett minne över som du kan testa. Helt nytt. Tyvärr bor jag i Linköping så...Frekvens på dram?
Jag håller på med montering av en dator, har dock problem med att ställa in "External CPU:DRAM frequency ratio"
Giltiga inställningar är 100Mhz resp. 133 Mhz för båda.(en för varje)
Amd Duron 1.3 Ghz samt http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=256DDR333
Hjälp!Sv: Frekvens på dram?
Nu står det inte vilket moderkort du har, men Duron har en FSB (Front Side Bus) på 100 MHz och ditt minne som är av typen DDR333 klockar 166MHz, nu är det inte säkert att ditt moderkort stöder DDR333 utan endast kan köras som en DDR266 alltså klockad till 133 MHZ. Oftast funkar det att den körs som en DDR266 även att det är en DDR333.
På Microstar moderkort(nu vet jag inte om alla moderkort har den inställnignen) kan man manuellt ställa in hur mycket man ska klocka DDR-minnet när man kör processorn på en annan bus-hastighet.
Ex
Duron FSB 100MHz multiplikatorn x12 (om det är en Duron 1200MHz)
DDR266 klockad till 133 MHz
Förmodligen finns en ratio eller något liknande för CPU/DDR som är default "By speed" då körs den på samma klockfrekvens som processorn, här kan man ändra tills att du ser att den körs på 133 MHz.
Hoppas det löser sig och att jag inte krånglat till det för mycket
/DanielSv: Frekvens på dram?
Tackar! Moderkortet är en ASUS någonting med Geforce2, LAN samt Surround ljud på moderkortet. MicroATX.
Om jag alltså förstått dig rätt så skall jag alltså använda 100 Mhz på processorn samt 133 på minnet?Sv: Frekvens på dram?
Processorn 100MHz och minnet 133MHz. Har ingen större erfarenhet av ASUS men till största sannolikhet så har ASUS den funktionen.
Du kan berätta om det funkade.
Eller, efter en liten stund uppstår ett växlande pip ljud: högt -> lågt -> högt -> lågt etc.
Vad det står för hittar jag inget om... :/ Låter ungefär som en brandbil eller nå't sådant.
Moder kort: http://www.oneshop.nu/prodSearch.asp?IT=98420&urlAction=details (Asus Mainboard Socket-A nForce220 MicroATX LAN Audio VGA DDR)
Processor: AMD Duron 1.3 Ghz
Minne: DDR 333Mhz http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=256DDR333 (Standard 256Mb DDR PC2700/DDR333 184pin 333MHz cas2.5 (AMD OK))Sv: Frekvens på dram?
Testa och kör minnet på samma hastighet som processorn (om du får igång den)
Vissa moderkort kan vara lite tjuriga när man stoppar i ett snabbare minne, det står att moderkortet stöder pc2100 men du har ett pc2700, men det behöver inte vara så med ditt moderkort, har du ett pc2100 DDR266 testa den istället.
Gör som Daniel föreslog, byt minne och testa.
ThomasSv: Frekvens på dram?
Börjar bli lite sur nu... :/Sv: Frekvens på dram?
Verkar som att de lyckats vända bilderna på konfigaration av hastigheten upp-och-ner i manualen vilket någon bränt 4 st Duron på...
Så nu har jag alltså vänt konfiguaration och lyckats få ett annan pip, piiiiip, tyst, piiiiiip, tyst, piiiiiip, tyst, piiiiip etc. Vilket enligt manualen betyder att den hittar någon minne.
Enligt annan suppot så trodde de att mitt förra pipande berodde på att processorn var överhettad, vilket skulle kunna stämma när den gick mer än 33% för fort. Och enligt forumen så var det inget vidare på att överklocka heller... :/
så nu skall jag alltså försöka hitta ett annat minne och se ifall jag kan köpa det på öppet köp. Om det nu fungerar så skall jag försöka sälja det gamla också...
Usch, det blir bara rörigare och rörigare... :/
*Håll tummarna!*Sv: Frekvens på dram?
Men jag lyckades övertala en butik om att köpa på öppet köp och det gick! :) Så nu fungerar datorn... Felen var: manual-fel, upp-och-ner på bilderna för jumprar samt minnet som var för snabbt... 445 kr extra blev det alltså :/
Men, men, det fungerar! :)