Hej! Hej igen. NTFS Format tycker jag mer om än de gamla FAT skiten tycker att de går smidigare med NTFS! NTFS ska klara upp till 16EB (Exabyte) stora partioner. Ser ut att vara det perfekta hårddisk verktyget om det nu inte vore så att jag inte har en maxtor disk utan en wd disk... :( Problemet verkar ha något med bios att göra, om jag ställer in 9769, 255, 63 så får jag 80023 MB i bios, det stämmer ju, men när jag sedan startar datorn så envisas den ändå med att säga att den bara är på 32 GB... :/ Förstår inte... Efter att ha kollat på jumper inställningarna för 5:e gången konstaterad jag att det var något mysko med deras support sida. Saknades lite förklarande text... Efter att ha tagit bort en jumper (fabriksmonterad) så fungerade det. Det var en spärr för att begränsa hårddisken till 32 GB... :/Hårddisk > 32 GB samt NTFS?
Jag har "lite" problemas med att installera en hårddisk korrekt. Den är på 80 GB utav märket Western Digital. Jag har en nyinköpt dator med moderkort från ASUS (bios-version: 1005) A7N266-VM heter det. Enligt ASUS hemsida klarar bios hårddiskt på upp till 256 Terabyte. Saken är den att varken bios, dos, fdisk eller installationsprogrammet för xp vill veta av något högre storlek än 32 GB. När det väl är installerat så tjatar den fortfarande om 32 GB. Hur skall jag konfigurera skiten? Jag kan myckt väl tänka mig att formatera skiten etc. Bara jag får tillbaka resterand 60% av disken.
Min pappa köpte och en disk, till våran filserver på 120 GB. Fast utav märket Seagate och med operativsystemet Windows 98, där man kan emulera et bios genom att den lägger in sig själv och tar över mbr. Dvs. NT-maskiner måste köra NTFS, medans win9x måste köra FAT32.
Enligt sidorna hos WD så skall nt-operativsystemen klura ut det själv storleken på hårddisken etc. NT klarar inte av de så kallade "biosen" som ligger på hd'n. Hur skall jag få mina resterande 48 GB? :/Sv: Hårddisk > 32 GB samt NTFS?
Du ser ut att bara ha problem med din nya dator :(
Vad jag har hört:
"nForce2 funkar inte tillfredställande med WD diskar", själv har jag aldrig byggt system med nForce2 och WD har undvikit denna mix pga av rykten. Så kan inte till 100% bekräfta att ryktena stämmer, men det låter mer och mer troligt att så är fallet.
Här har du en länk för senaste bios 1005.006 släppt 11 mars.
http://www.nforcershq.com/modules.php?name=News&file=article&sid=326
Förmodligen löser det inte problemet, men du kan alltid testa. OBS, det är en betaversion, uppgradera på egen risk, du kan alltid köra en "Clear CMOS om det inte skulle funka.
Har du tillgång till annat märke av någon hårddisk på 80 gb eller mer så testa den.
Lycka till
/DanielSv: Hårddisk > 32 GB samt NTFS?
Maxtor har ett program som du starta med en start diskett och den kan du då skapa partioner och även skapa 1 hel partion.
Ja komemr inte ihåg adressen men de finns på maxtors hemsida.
tror deras hemsida är
www.maxtor.com
och där kan man hämta ner programet.
Och de kan hända att de är lite strull med att den inte hittar en system fil.
Men då bootar du upp från din Boot bara Cd-skiva för windows.
Och sen sök efter den filen som gjorde att du inte kunde starta.
KOlla sen om den är skrivskyddad. Eller dold tar sen bort skriv skyddet.
Nästa gång du starta om datorn behöver du inte köra Cd-skivan utan de funkar utmärkt.Sv: Hårddisk > 32 GB samt NTFS?
Högerklicka på Den här datorn, välj Egenskaper, Fliken Maskinvara och Enhetshanteraren. Kolla om du inte där kan skapa flera partitioner så att du kommer åt hela disken, jag vet inte om XP har en spärr på partitioner på 32GB.
Själv har jag en 80GB HDD och den hittade XP direkt. Fast jag använde Partition Magic för att dela upp disken.
/Anna-KarinSv: Hårddisk > 32 GB samt NTFS?
Det är mycket det, an exabyte is one billion gigabytes.Sv: Hårddisk > 32 GB samt NTFS?
Fräs! :/Sv: Hårddisk > 32 GB samt NTFS?
Sv: Hårddisk > 32 GB samt NTFS?