Vilken modell mer specifikt är det? Hmm... handlar mycket om användning och handhavande. Låter som om de där 100 Får och lånar är det inte talan om.Sv: Dell Latitude CPx H500GT
Vi har ca 100 CPx som inte fungerar nåt vidare.
I dem sitter det en P3 på 600MHz, 128MB RAM och 6GB HDD.
Antar att modellen du syftar på är en lillebror med en 500MHz lr?
Isåfall rekommenderas den inte.
Vi värderar dem till ca 2000:-.
Kan fylla på med brister senare men tangentbord och hårddisk har gått sönder på fler än varannan såvitt vi vet.
Batteriet fungerar ganska precis ett år.Sv: Dell Latitude CPx H500GT
maskinerna används i tjänsten på något sätt. Vi privat användning brukar hållbarhets-
tiden och varsamheten öka något i förhållande till en dator man får/lånar av företaget/
skolan....
jag har en bärbar Dell privat och den har fungerat finfint i två - inga problem
alls...
/EmmaSv: Dell Latitude CPx H500GT
Vi hyr dem går det sönder så för vi stå för reparation. (Om det inte är garantiärende.)
Att komma o säga att de fungerar bättre om man är försiktig med dem är väl ganska självklart, lämna den i kartongen så lär de inte vara några problem alls.
Det är väl helt fel väg att gå, självklart ska man kunna (även om man inte gör) använda sakerna som det är tänkt att de ska användas.
Jag använder alltid min på tåget t.ex. det sliter säkert en massa på den (jämfört med att ha den på kontoret hela dagen) men jag köper väl en bärbar för att kunna använda den när jag reser m.m.
Jag tycker alltså det är dumt att köpa en dåligt produkt med tanken jag ska vara försiktig med den.
Man ska väl kunna lita på att det man köper håller tillräckligt hög kvalitet så det kan användas till sitt eget ändamål, dvs vara en dator man kan (vågar) bära med sig.
(De Cpx'er vi haft hade vissa problem med tangentbordet som förr eller senare kommer dyka upp, lika så var det väldigt dåliga hårddiskar, byter man så får man annat (som i inte nytt sådant som inte har samma problem) tangentbord och disk som fungerar mycket bättre.)
För övrigt har vi ~300 burkar till, av dessa är det Dell's C600 som sköter sig bäst, det är en enorm skillnad i kvalitet mellan den och Cpx (som är sämst).
Och en sista sak garantin spelar en väldigt stor roll i priset, är det ingen garanti får man räkna med att det kan bli ordentligt dyrt, skulle t.ex. skärmen gå sönder i min så kostar det 15000:- att reparera.