Jag har nu ett domännamn riktat mot den burks ipadress jag har windows 2000 på. Hur gör jag nu för att få den att fungera? Alltså så att jag kan välja vilken folder domännamnet ska hålla till i? Här finns en bra artikel hur du går till väga: > <b>Jag har nu ett domännamn riktat mot den burks ipadress jag har windows 2000 på.</b>W2k och domännamn. Hur gör jag?
/DanielSv: W2k och domännamn. Hur gör jag?
http://www.edebro.net/artiklar.asp?artikelID=48
/ KjellSv: W2k och domännamn. Hur gör jag?
Om jag förstår dig rätt så har du registrerat en Internet-domain (.com/.se/.nu eller liknande) och under registreringen skrivit in IP-adressen till din egna server.
> <b>Alltså så att jag kan välja vilken folder domännamnet ska hålla till i?</b>
Det där förstår jag inte, men jag kan anta att du menar webbsidor?
När du har pekat din domain till din server så måste du börja med att konfigurera en DNS. När du har konfigurerat din DNS på din server så måste du konfigurera en zone för ditt domainnamn.
När din DNS fungerar så måste du konfigurera en webbserver, kanske IIS?. När du konfigurerat din webbserver så måste du konfigurera en site, och i den siten så pekar du på vilken mapp som dina HTML-dokument ska ligga i.