Vad anser alla om TCPA och Palladium? Ändamålet helgar medlen? 1984 i din PC? Jag anser att all världens konspirationsteorier gör större skada än Palladium :-) För kunder som är företag kan det var bra. För det som piratkopierar grejer eller inte har råd att köpa certifikat för sina program är det mindre bra. Jag anser att den dagen det blir verklighet så kommer ingen datorköpare att köpa hårdvaruprodukter där Palladium inte går att slå av/på! Undantaget kommer sannolikt att vara företag men det gör enligt min mening inget alls. > Jag anser att den dagen det blir verklighet så kommer > Vad är Palladium? Jag tror att många har missat hela poängen... Palladium är mer en en del av Windows, det kommer att finnas ett litet chip vid namn Fritz, som har mer grundläggande kontroll över datorn än BIOS, vilken ska kommunicera med TCPAs databas över en säker anslutning för att avgöra vad som är tillåtet och inte. Valfriheten kan vi nog också titta i månen efter, med tanke på hur många företag som ställer sig bakom det hela, och ett lagförslag till den amerikanska kongressen om att illegalisera försäljning av hemelektronik som innehåller Palladium. SOm tur är tror jag knappast att den lagen kommer att gå igenom, eftersom den i högsta grad hindrar fri konkurrens, vilket ju inte direkt brukar ligga i jänkarnas intresse.Palladium
Palladium är ett satans verktyg på jorden, IMHO. Jag vill ha en dator som gör vad JAG säger åt den att göra, inte vad TCPA säger åt den at göra!Sv: Palladium
Sv: Palladium
Antingen kommer det slå eller flopp. Kan ju vara något bara företag kommer köra med. Inget hemanvändare ens kommer titta på.
Så länge man har ett val så får det väl leka. När det tar bort valfriheten skall det korsfästas. ;o)Sv: Palladium
De som piratkopierar mjukvaror kommer inte att märka någon skillnad alls för den dag de märker skillnad så kommer företagen som är stora idag att gå en osäker framtid till mötes då deras produkter och kunskapen om dessa inte kommer att vara lika väl spridd. Så ett påtvingat palladium kan vara ett steg 20 år tillbaka i tekniken medan ett som man kan välja kommer att vara ett kliv framåt.Sv: Palladium
> ingen datorköpare att köpa hårdvaruprodukter där Palladium
> inte går att slå av/på!
Problemet är att det inte är användaren som bestämmer om Palladium ska vara av eller på, utan det är skaparen av programmet/dokumentet/datat han vill använda.Sv: Palladium
En del i kommande version av Windows. Tanken med det är att du ska kunna bestämma över de filer du skapar, även efter att de lämnat din dator. Säg exmpelvis att du har ett program som du gjort på din hemsida som du vill ska försvinna efter 14 dagar. De som laddar ner det har två val; antingen ha Palladium aktiverat och då kommer deras dator att lyda dina önskemål, dvs programmet kommer att raderas 14 dagar. Eller stänga av Palladium, men då kommer de inte att kunna köra ditt program. Så i praktiken har man inget val...Sv: Palladium