Vilken typ av DDR-minnen använder man till moderkort m. 800 Mhz FSB? För det är väl DDR-minnen som gäller nu, eller ska man köpa RDRAM? (Jag ska ha datorn till musik, spel och programmering, och vill inte uppgradera den alltför ofta) RDRAM är väl det bästa minne som går att ha? Har ett geforce3 och tillsammans med minnerna så har jag inte upplevt ett enda nytt spel som hackat. T.ex Battelefield som jag kör med många procent botar. Till Vicke: För att köra RDRAM eller RAMBUS så måste du ha ett moderkort som stödjer detta ... och det är Pentium som använder denna teknik. Det är i alla fall dessa minnen som är de snabbaste idag ... den riktigt snabbaste ligger på 1066Mhz. Däremot är dessa minnen dyra. Själv tycker jag det är bättre att sattsa på en AMD dator och köpa vanliga DDR minnen, betydligt billigare men lite söligare... om man ska gå efter hastighet per krona så är det bättre att köpa en AMD med DDR. Vad innebär nForce2? Vilka minnesmoduler köper man till? om du kollar på exempelvis datorbutiken.com så ser du där på moderkort vilka som har nForce2 kretsen.. det är en ny krets för moderkort som har fått bra kretik och ger hög prestanda ... den använder en speciell teknik som gör att minnena arbetar snabbare om du använder dig av två st minnesmoduler. så om du vill ha 512 i ram så ska du köpa st 256mb moduler istället för en 512mb (detta gäller bara nForce2 moderkort). Mycket du inte vet om mig... Finns det DDR-minnen som kör på 800Mhz FSB?? det snabbaste ddr minnena ligger på 466mhz ... och det är RDRAM som är på 800mhz RDRAM är klart snabbast enligt alla test man sett, sen om det är värt prisey, har för mig att det är himla dyrt är ju en annan fråga. Kör själv med DDR266 och det tycker jag går riktigt bra. Spelar mkt spel, kollar på film och programmerar på datorn. Och du ville ha rekomendation på moderkort, i så fall säger jag Epox som jag tycker är bäst. Varför inte 2 st 512 MB ram istället då? För då har man max, annar måste man ju slänga när de inte räcker till... Sitter för övrigt på en burk med "bara" 256 MB ram & cs fungerar sktibra! :) hehe... 256MB räcker riktigt långt... men om man ska köra visual studio.net å sånt bör man ha mer ... kör man igång 2 visual studio.net och photoshop så börjar datorn leka 386a om man bara har 256MB ram Jo, skulle tro att det är smartast att lägga pengarna på 2x512MB eftersom RAM-minne är så billigt så är det ju nästan inget att fundera över..800 Mhz FSB
Sv: 800 Mhz FSB
Utan att direkt kunna hänvisa till någon källa, (tror jag) att jag har hört att RDRAM är bäst, men också att DDR är bäst. RDRAM är dyrast, men det innebär väl inte att det automatiskt är bäst, eller? Vem ska man tro på tro på tro på...
Prisinfo från: http://buggy.no-ip.com/ (Riktigt bra sida förresten. Kort och koncis.)
Till Empa:
Vilket moderkort det gäller vet jag inte än. Jag planerar att köpa ett. Har du något bra förslag?Sv: 800 Mhz FSB
De snabbaste DDR minnena ligger på 466mhz men de är också rätt dyra ... man behöver kanske inte det värsta.
Däremot om du ska köpa moderkort och sånt också så köp ett moderkort med nForce2 kretsen och två minnes moduler då får du bra prestanda till bra pris. (hett tips från min sida)Sv: 800 Mhz FSB
<---->
Däremot om du ska köpa moderkort och sånt också så köp ett moderkort med nForce2 kretsen och två minnes moduler då får du bra prestanda till bra pris. (hett tips från min sida)
<--->Sv: 800 Mhz FSB
men kolla upp det där.. det tycker jag du ska göraSv: 800 Mhz FSB
Jag som bara viste att det finns 400Mhz FSB DDR-minen. :-/
Är det inte snarare RDRAM som kör i så fall på 800Mhz FSB.
Va vet jag. :-Þ Sv: 800 Mhz FSB
Kör själv denna kombination:
Abit moderkort (vill ha epox :) )
GeForce4 Ti4800
256DDR (snart 768)
AMD 2400+ (2Ghz)
80GB WD HD
Och detta fungerar utmärkt och snabbt!
Rekomendation på affär är givetvis http://www.datorbutiken.com/se
Hoppas nåt hjälpte!Sv: 800 Mhz FSB