Min dator hade varit igång i tre veckor, då bestämde jag mig för att starta om den. Datorer är ett rent helvete ... Jag har tyvärr ingen lösning på ditt problem annat än vad DorSal redan föreslagit. ---- jo.. jag är säker... den hänger sig när den laddar minnet precis när man startar. dvs man hinner inte ens in i bios ... har testat med annat minne ... testat att koppla bort alla onödiga saker (hårddiskar, cd-rommar, ljudkort, nätverkskort osv.) ... är rätt säker på att det är moderkortet. Lösning blev följande: Under förutsättning att filsystemet på din första disk inte har rasat totalt så bör det fungera utmärkt. > Under förutsättning att filsystemet på din första disk inte har rasat totalt så bör det fungera utmärkt.Extremt datorproblem
Scandisk kom upp och jag hoppade över det som vanligt, när Windows sen startade
så hann jag se ikonerna, sen startade den om. Jag lät den starta om och när Windows
startade sen igen så hann jag återigen bara se ikonera då startade den om sig igen.
Jag stängde av datorn och ringde en kompis och berättade hur det låg till, hans bror
sa att det kunde vara i princip vad som helst. Jag la på efter ett tag.
Jag startade datorn igen, fast lät scandisk kolla C:, vad jag kommer ihåg nu så
sa den nånting om pagefile.sys. Sen var det något om några korslänkade htmlfiler
i Windows-katalogen. Scandisk scannade inte D: men startade, nu kunde jag se
skrivbordet lite längre men sen så startade datorn om sig, igen. Jag stängde av den
och drog ut alla sladdar. Sen öppnade jag burken och dammsög den, den var extremt
dammig.
Ringde supporten och pratade med en kille där, han kunde inte hjälpa mig eftersom
jag har installerat XP Pro, hade jag haft kvar Millenium så hade jag kunnat fått hjälp.
Han sa att det kunde vara mjukvarufel eller virus, jag tvivlar på båda sakerna då
jag inte har installerat något på minst två veckor, och jag viruskollar datorn varje morgon klockan åtta.
Nu vänder jag mig till er för hjälp, jag vet inte riktigt vad jag ska göra.
Det här inlägget skrevs hos en kompis.Sv: Extremt datorproblem
"de gör som de vill inte som man säger att dom ska göra" ...
Jag har själv problem med min datorn nu.. den startar bara ibland.. så man får se till att inte stänga av den så offta ... fast jag har fel på mitt moderkort vilket betyder att jag måste köpa ett nytt..
aja.. till ditt problem
Jag tycker du ska testa starta i felsäkert läge. om det fungerar så gå in i msconfig och stäng av allt onödigt som ligger i autostart där. Sen startar du om... om windows går igång då så är det någon mjukvara som strular och då kan du enklast sätta igång en i taget av det som finns i autosarten och starta om mellan varje och på så sätt utesluta vilken det är som gör att datorn startar om.
Om det är virus vilket jag inte direkt tror på men då skulle du kunna kolla detta också i felsäkert läge. gör en grenomscanning på datorn och se till att ha nyudaterat virusprogram ... eller så kör du en online scan från www.antivirus.com (den är däremot dålig på att tabort virus).
Om inget av detta fungerar så vet inte jag mycket annat än att installera om windows... tyvärr =(Sv: Extremt datorproblem
Men, om du installerar om WinXP så se för allt i värden till att du inte kör FAT/FAT32 utan NTFS på dina partitioner! Visst, problemet kan fortfarande inträffa, men jag har aldrig under mina år i branschen sett ett NTFS-system det hända!Sv: Extremt datorproblem
Jag har själv problem med min datorn nu.. den startar bara ibland.. så man får se till att inte stänga av den så offta ... fast jag har fel på mitt moderkort vilket betyder att jag måste köpa ett nytt..
----
säker på att ditt moderkort inte startat datorn
p.g.a. "nätverksstart"? dvs från en signal i nätverkskortet..
för det brukade min göra tills jag stängde av det i bios..Sv: Extremt datorproblem
Sv: Extremt datorproblem
Jag lånar en hårddisk av en kompis, installerar XP på den, med NTFS.
Kopierar över dom filer jag ska ha kvar, formaterar min gamla hårddisk.
Installerar XP med NTFS på min hårddisk, flyttar över filerna.
Klart.
Lite omständigt kan tyckas, men det (bör) fungera.Sv: Extremt datorproblem
Sv: Extremt datorproblem
Det hade det inte gjort.
Nu blev det så att jag installerade XP på C igen fast gör om den till NTFS.