Sedan i lördags har min dator bråkat med mig. Varje gång jag försöker starta något spelaktigt (t ex. 3DMark 2001, Quake III, Neverwinter Nights) får jag undantagsfelet division med noll (kommer inte ihåg vilken exception code det har) under laddnings/initialiserings fasen, mestadels när programmet ändrar skärmläge. "Spela roll, jag installerar väl om Windows då" tänkte jag, och det löste problemet. I ungefär en dag. Nu är samma problem tillbaka igen. Jag har testat med annat grafikkort, byta drivrutiner, etc., och nu har jag fått slut på idéer. Du sa att det funkade i en dag efter ominstallation. Försök dra dig till minnes vad du gjorde precis innan det började strula, t.ex installerat antivirus mm. Ge oss lite info om vad du har för burk mm, så kanske någon kan hjälpa dig. Glömda skriva system specs. Detta är min burk: Det tycker jag verkar som någon hårdvarufel eller dålig jord. En del fel är svåra att lokalisera men jag skulle prova med att testa minnet fullt ut i BIOS först sedan gå på grafikkort mm.Windows XP hatar mig.
Några konstiga detaljer med felet:
* Elder Scrolls III: Morrowind fungerar alldeles utmärkt.
* Man kan inte spela vare sig multi- eller singleplayer i Quake III, men köra demos går fint.
Har någon några idéer om vad som skulle kunna orsaka detta? Det vore ganska irriterande att behöva installera om Windows varannan dag.Sv: Windows XP hatar mig.
Sv: Windows XP hatar mig.
CPU:
AMD Athlon XP TBred 2200+
Moderkort:
AOpen AK77-333
Minne:
256 + 512MB PC2700 DDR-SDRAM
256MB PC3200 DDR-SDRAM (en gig totalt)
Grafikkort:
Point of View GeForce 4 Ti4200 128MB
Inga komponenter överklockade.
Jag gjorde ingenting ovanligt när problemet uppstod. Ungefär såhär gick det till:
Formatera C:
Installera om WinXP Pro build 2600
Installera moderkortets drivrutiner, nVidia Detonator 43.45, och DirectX 9.0
Starta om. Efter detta fungerar allting.
Därefter installerar jag MS Visual Studio .NET, WinRAR, och Winamp.
Startar upp datorn nästa dag, och *poof!* Funkar inte.
Jag har fått förslag om att byta ut processorn och se hur det går. Ska testa detta.Sv: Windows XP hatar mig.