Jag kör i ett litet nätverk med endast två datorer anslutna. Troligen skickar det ena programmet inte något (jag är färdig). Det kan också vara så att den dator som har skrivaren också kan ställas om. Det finns något som heter direkt utskrift och detta kan hjälpa till att få ut den snabbare. Jag har testat de varianter jag kan komma på, men lyckas ändå inte "stressa" skrivarkön. Hittade en efter lite letande: http://mindprod.com/zips/eject13.zip Se där! Problemet löste sej.Långsam printerspooler
Den ena har W98 och den andra XP.
Till XP-n är en laserskrivare kopplad som nätverksskrivare. Detta fungerar alldeles utmärkt i Windows-miljö, men jag har några gamla DOS-program som använder skrivaren rätt mycket och när jag skriver ut från dessa, så får jag vänta i minuter innan skrivaren går igång. Men sen skrivs allt ut riktigt.
Skrivaren är kopplad till LPT-porten på XP:n.
Nån som vet om det finns nåt sätt att snabba upp spooler-hanteringen så att utskriften kommer igång lite snabbare i DOS?Sv: Långsam printerspooler
Jag har sen för mig att det finns en escape-sekvens som skickas till skrivarkön och på så sätt kör ut utskriften på en gång. Sök postscript och eject så kanske du hittar sekvensen. Har för mig att jag hade gjort ett litet program som hette eject.com som jag installerade på datorer för att just putta ut dessa utskrifter.
Tyvärr var detta 10 år sedan jag skrev det så på rak arm så har jag tyvärr ingen aning om vilket tecken som skulle skickas.
HälsningarSv: Långsam printerspooler
Tror Du att Du kan hitta Din "eject.com" Pelle?Sv: Långsam printerspooler
och förklaringen till filen är:
EJECT.COM 1.3 simply emits a FormFeed character to the LPT1: printer
to make it skip to a fresh page. You can use it in *.BAT files
or you can type EJECT at the C: prompt, or you can set it up as
a two character DESQview command. This may be more convenient
than walking over to the printer and hitting the keys to take it
offline, make it skip to a new page, then take it back online
again. EJECT sets the errorlevel to 1 if the printer is unable
to accept the command. Unfortunately some printer switches make
it appear the character has been accepted when it has not.
Tiny, trivial MASM source included. Copyrighted, but may be
distributed freely and used for any purpose except military.
Version 1.3 simply embeds the new phone number and address.
Du kan alltså skriva ett litet basicprogram (äldre basicdialekter såsom qb) själv och göra en exefil av det om du vill:
open "lpt1:" for output as #1
print #1, chr(12)
close#1
Om du skriver det i vb så blir det bara en enda programrad:
Printer.Print " " ' skickar en blank till kön
Printer.EndDocSv: Långsam printerspooler
Men jag är fortfarande lite konfunderad.....
Alla utskrifter avslutas just med att skicka ett chr(12). Nu blev jag tvungen att REMma bort den raden. I annat fall kommer ett tomt ark efter utskriften.
Men i övrigt blev det OK.
Tack Pelle.