Har ett Asus a7v133 moderkort som jag monterat ihop med athlon 1900+ cpu. När allt va klart vill den inte boota. Varken från floppyn, cd:n eller hdd. Jag kommer åt bios, rutan där alla enheter kommer upp, pci devices listas. Sedan står markören och blinkar och inget händer ! Är det nån som har några bra ideer, tycker jag har provat allt !? Moderkortet har fyra ide bussar varav två för raid. Har du en bootdiskett? Har ställt in att den ska bota från diskett, även provat med cd och hdd, har en diskett. det 'durrar' till i floppyn vid uppstart men sedan är det dött. Har du provat att ställa in Bios default värde, med den inställningen och om alla komponenter är rätt placerade och hela så brukar de flesta starta. Ja, har provat defaultvärdena i bios. Har provat med enbart grafikkort + floppy... Hej! ett pip vid uppstart, allt ser ut att funka, minnen ok, alla enheter hittas. Ska lyssna vad som händer om jag plockar bort grafikkortet... Hade liknande problem. Men det var några inställningar i bios som måste ändras. Tror det var med AGP inställningar eller dylikt. Ändrade jag till Defualt inställningarn som ställde ner allt. Lämnade in allt för felsökning. Inget fel hittades, men ett konstaterande att datorn inte gick igång. Lösningen blev att köpa nytt moderkort.Kan inte boota !
Sv: Kan inte boota !
Är BIOS:et inställt på att boota från floppy?
if true then
då vete faaan
else
fixa detta
end ifSv: Kan inte boota !
Datorerna brukar säga "pip" när den tycker att den är ok och vill börja boota. Säger den "pip"?
Prova "ryck ur" alla saker som inte MÅSTE sitta där, ljudkort, nätverkskort, scsi enheter (om du inte använder scsi hårddisk(ar) förstås...). Prova även ryck ur bildskärmskortet och "se" (läs: lyssna) ifall den gör något mera då...
Kolla hur stort minne den tycker att den har, antingen från "startup skärmen" eller från bios.
AndersSv: Kan inte boota !
Uppdaterade bios senare och då fungerade mycket bättre.Sv: Kan inte boota !