Försöker att installera XP på en hdd som tidigare haft 2000 server. Formateringen går bra, startfilerna kopieras dit och vid omstart går det ej att starta ! Har för mej att det förr fanns ett sätt att rensa allt med kommandot 'format/mbr' men det alternativet finns ju inte till xp installationen. Är det nån som vet hur jag ska göra ? Pröva att under installationen plocka bort partionen och sedan installera... Gå in och kolla på denna länken där står det hur du ska göra. det är lätt. starta upp dos med en startdiskett (kontrollera att fdisk ligger på disken) därefter skriver du <code>fdisk /mbr</code> så återställs Master Boot Record. För att fdisk ska ligga på disken bör det nog vara en Win98-disk eller liknande, kika på www.bootdisk.com Om du inte har lyckats än, så hadde jag samma problem för en månad sedan och lyckades fixa det så här. 6 boot disketter? Tur att man kan boota från skivan. Jag håller med dig om det Andreas, men om han inte får igång det med en dos-startdiskett, eller inte kan starta med en CD, så finns det ingen annan möjlighet. >Det är en relik som aldrig har utvecklats under dess livstid. ;o) Formatera /mbr
Sv: Formatera /mbr
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;307654
Kommandot du ska använda är Fixmbr eller Fixboot .Sv: Formatera /mbr
//månsSv: Formatera /mbr
Ladda ner startdisketerna ifrån Microsoft(sök på WinXP_SV_PRO_BF.EXE).
Då får du ner ett program som tillverkar sex disketter.
Starta sedan om datorn med den första disketten i, och se sammtidigt till att du har din WinXP CD i CD-drivern.
Vad jag förstår, så kan detta inte misslyckas.Sv: Formatera /mbr
Tycker att disketter bör avskaftas. Det är en relik som aldrig har utvecklats under dess livstid. ;o)Sv: Formatera /mbr
Vadå...?
5''12, då, skälet till att det kallas floppy?
och den har ju haft olika storlekar; 720, 1.44, 2.88