Hej! Inte Trinitron, Diamondtron. Diamondtron är iofs baserad på Trinitron. Vet du hur man får bort det? Har aldrig sett en Diamondtron-skärm. Men <b>om</b> det beror på att en Diamondtron är byggd på samma sätt som en Trinitron så är enda sättet att få bort det att byta skärm. Bildröret är nämligen byggd på det sättet! Ok, tack för dom snabba svaren. Skärmen ska avra sån, det är därför dden är så platt som den är. Enda sättet att undvika strecken är att köpa en skärm som inte bygger på trinitron-teknik och vill du ha den platt så är nog LCD enda alternativet. Jag tror inte alls att strecken ska vara där, dom hade t.o.m. alternativ på formuläret för felanmälan som hette Horisontellt streck. Om det är en Triniton skärm så har den 2 vågrätta streck. Jag har dock bara sett strecken på vanliga skärmar inte platta skärmar.Problem med nyköpt skärm
Jag har precis köpt en ny skärm, en Samsung 959NF, och när jag hade kopplat in den och startat datorn så fanns där två horisontella streck på bilden, nån som har råkat ut för det eller vet hur man fixar det?
/MickeSv: Problem med nyköpt skärm
Sv: Problem med nyköpt skärm
Ska aldrig mer handla via internet, blir bara problem när man ska byta sakerna när dom går i sönder, vilket dom alltid har gjort för mig.
Sv: Problem med nyköpt skärm
Men om det är en vanlig Triniton skärm så har du 2 nästan "osynliga" vågrätta streck..
Inte mycket att göra åt det förutom att köpa ny skärm
/johan
Googlade lite på detta ämne...
Hämtat från http://www.jonasweb.nu/datorn/tekniskt/bildskarmar.html
"""
Några tillverkare har försökt sig på andra tekniker. Mest framgångsrika har Sony varit med sin "Tension Mask" eller "Triniton", som den också kallas. Avbländningsmask, "Aperture grille" och "wiremask" är ytterligare benämningar. (När Sonys patent gick ut i slutet av 90-talet, började fler säga "Triniton" om sina skärmar.)
Den här tekniken utnyttjar i stället ett tunt, vertikalt galler, som utgörs av tunna wiretrådar, vilka löper vertikalt över skärmen. Det täcker fosforpunkterna, som är avlånga med den här tekniken. Gallret är ganska känsligt för slag och stötar och därför stabiliseras det av (oftast) två horisontella trådar, som ibland blir mycket störande på dåligt gjorda skärmar.
Skuggmaskskärmar är billigare, men har en aning sämre bildkvalitet. Trinitron-skärmarna ger en skarpare, klarare och mer exakt bild, men är å andra sidan mycket dyrare. (Billiga Trinitron-skärmar brukar oftast vara sämre än dyra FST-skärmar, i tidningarnas tester.) Dessutom kan det vara irriterande att skärmen darrar vid minsta lilla skakning.
Det finns också olika slags försök att blanda dessa båda tekniker. Skärmar som heter DiamondTron (Mitsubishi), SonicTron eller Cromaclear (NEC) är sådana exempel.
"""