Problemet jag hade med mitt TV-kort i tidigare inlägg, vet jag nu beror på DirectX 9.0b så nu undrar jag... För att slippa behöva installera om alla "femtielva" program i ett rent Windows igen, kan man på något sätt göra en tvingande ominstallation av 9.0a över 9.0b? Troligtvis inte! Nu vet jag inte om man vågar försöka med detta men är man desperat och vill pröva en sista grej inan man installerar om Windows: Jag tänkte faktiskt i samma banor och prövade just detta. > <b>Så jag gav upp och kör nu från en ny färsk installation av Windows när jag skriver detta :-)</b> Ja, TV-kortet fungerar nu. Precis som jag skrev i mitt första inlägg i denna tråd så berodde det på DirectX9.0b. Se där, en alldeles förträfflig testning! Får man fråga vad det är för kort och om det 1) är med på Microsofts HCL-lista, och/eller om du kör med WHQL-certifierade drivrutiner? Kortet är Asus TV tuner (7134).Installera en äldre DirectX
Att göra uninstall av DirectX går enligt vad jag förstår inte, så därför undrar jag om man kan göra så här istället? Men hur gör man i så fall? Prövar jag att bara installera 9.0a säger den att jag redan har en nyare version installerad...Sv: Installera en äldre DirectX
Du har inte System Restore aktiverad, så du kan backa den vägen?Sv: Installera en äldre DirectX
I DXDiag listas filer som tillhör Direct X. Om du tar bort dessa testar att installer tidigare version kanske den tar och installerar det äldre filerna? ;o)Sv: Installera en äldre DirectX
Det som hände då var att vid inloggningsbilden fungerade inte tangentbordet, och då jag har lösenord kom jag helt enkelt inte in alls :-(
Inte ens i felsäkert läge ville tangentbordet fungera vid inloggning, även fast det fungerade hur bra som helst innan vid boot-menyn.
Så jag gav upp och kör nu från en ny färsk installation av Windows när jag skriver detta :-)
Kommer i framtiden vara mer försiktig med att installera allra senaste DirectX i alla fall...Sv: Installera en äldre DirectX
Och åter till ursprungsfrågan, fungerar ditt TV-kort med den äldre versionen av WMP?Sv: Installera en äldre DirectX
Jag har nu även fullt ut konstaterat detta med hjälp av min nyinstallation av Windows XP. Jag installerade DirectX 9.0a och allt gick utmärkt, även TV-kortet. Jag gjorde en kopia av partitionen med hjälp av Norton ghost, sedan installerade jag DirectX 9.0b och TV-kortet fungerade inte längre.
När jag sedan lade tillbaka min ghost-image som innehåll DirectX 9.0a så fungerade TV-kortet igen.Sv: Installera en äldre DirectX
Stämmer 1 och 2 så är det ju en fet buggrapport till Microsoft, och stämmer inte 1 och 2, ja då kan man inte skylla på någon annan än tillverkaren av TV-kortet!Sv: Installera en äldre DirectX
Enligt enhetshanteraren är drivrutinen signerad av "Microsoft Windows Hardware Compatibility Publisher".