Jag planerar att köpa mig en ny dator, men har inte hängt med på hårdvarusidan det senaste året (var väldigt bra på detta tidigare och sedan fick jag jobb). För det första ska du börja med: Budget, syfte och stabilitetskrav. Okej, då ska jag beskriva lite mer. Behöver du skärm? Skärm har jag. Överklockning måste väl vara borta ur resonemanget idag. >Överklockning måste väl vara borta ur resonemanget idag. > <b>För 10000:- får du bland det skarpaste som finns om du själv bygger ihop.</b> Tack för hjälpen. Jag har haft för mig att ATI har haft bäst kvalitet på TV ut? Eller menar du bildkvalitet på bildskärmen? Matrox är överlägsen ATI både på TV-ut och bild på vanlig skärm, inga ATI-kort stödjer t.ex. overscan på TV-ut. Datordelar till ny dator
Så därför vill jag få lite hjälp med vilken hårdvara jag ska välja.
Processor, AMD eller Intel? Samt vilken processortyp, förstår att det finns en uppsjö av varianter idag.
Grafikkort, Nvidia eller ATI? Jag ska använda datorn att spela med, så grafikkortet ska vara bra och innan har jag aldrig kunnat tänka mig ATI, men nu vet jag inte längre.
Minne gäller väl bara att välja rätt till rätt moderkort?
Är det något mer jag ska tänka på förutom detta?Sv: Datordelar till ny dator
Om vi inte vet vilken budget du har så är det kört:
Läg budget = AMD, möjligtvis Intel + överklockning
Hög budget = Intel aller AMD beroende på hur hög..
Syfte:
Spela spel: ATI eller Nvidia beroende på budget
Grafisk utveckling: Kanske Matrox eller ATI
Se inte detta som en sanning, ge oss en så bra beskrivning som möjligt av vad du vill göra med datorn, tänk på att faktorer som de olika delarnas livslängd spelar in också. En skärm överlever oftast flera olika datorer och kan därför vara värt att spendera lite extra på osv...Sv: Datordelar till ny dator
Budget runt 10 000:-
Syfte mest spel, en del programmering.
Det är ingen arbetsdator utan en dator jag ska ha hemma.Sv: Datordelar till ny dator
Om ja, hur stor och vilka kvalitetskrav ställer du?
Vilken typ av spel?
Är du villig att överklocka?
För 10000 kan man få en mycket kompetent maskin men man måste vara villig att kompromissa baserat på frågorna ovan.Sv: Datordelar till ny dator
Nya spel, typ Half life 2 och Doom 3.
Överklockning först när datorn börjar bli gammal, alltså inte nu.
Det jag funderar på är om jag ska välja Athlon eller Intel, samt Nvidia eller ATI.Sv: Datordelar till ny dator
Avrådes på det bestämdaste, vill man ha problem så överclocka.
För 10000:- får du bland det skarpaste som finns om du själv bygger ihop.
Att bygga ihop är mycket enklare än många noviser tror.
http://www.komplett.se/k/k.asp?action=wizpcx&AvdID=1Sv: Datordelar till ny dator
Varför det?
>Avrådes på det bestämdaste, vill man ha problem så överclocka.
Man får inte problem bara för att man överklockar, man får problem om man överklockar på fel grejer. Själv har jag för närvarande två datorer som är överklockade (den ena med 50%) och det fungerar hur fint som helst, jag har beställt en dator som jag planerar att kunna överklocka med ungefär 50% (en P4 2400C som jag hoppas kunna nå 3200mhz med). Jag vet att det sliter lite extra på komponenterna men det är en marginell förslitning som kanske kortar datorns livslängd med ett par år och det är inga problem då en dator lever betydligt längre än den har bruksvärde idag.
Om man vet hur Intel (t.ex.) väljer ut sina processorer så förstår man rätt snart att detta fenomen inte alls är så farligt som många tror. Intel säljer mest av en processor i en viss hastighet, därför så börjar de med att plocka fram de processorer som säljer i små serier (idag P4 3200) genom att testa alla kiselchip de skurit i den hastigheten och kollar så chippen håller sig inom specen tills deras ordar är fulla. Sedan går de ner i hastighet och testar i en lägra hastighet ända tills de är klara. Så de chip som kommer ut på marknaden är ytterst sällan testade till dess yttersta gränser, knappt ens testade utanför de gränser de säljs med så chansen för att en P4 2400C skulle kunna nå 3200 mhz eller för den delen ännu högre (fast då är det andra komponenter som stoppar) hastighet är oerhört stor utan att man går utanför de specar som är uppställda för kiselchipet (förutom på busshastigheten då).
OM man har problem när man klockar så kan man få råd och tips på www.sweclockers.se.
Nu till datorn, ihopplockad på www.datorbutiken.se:
Antec LANBOY-EC Aluminium 350W True Power ATX (AMD&P4 OK)
1199.00
Abit IC7 i875P 4DDR-DIMM 5PCI FireWire Audio SATA Raid Socket478 ATX
1324.00
Intel Pentium 4 Northwood 2.4GHz -C Hyperthreading 512Kb 800MHz bulk/tray Socket 478
1827.00
Zalman CNPS 7000 Cu (Socket478 754 Athlon64)
449.00
Maxtor DiamondMax Plus9 6Y120P0 120Gb 7200rpm Special Edition (OBS! 8Mb cache!) UDMA133 Fluid IDE
1163.00
Aopen DVD-1648 16x DVD/48x CD bulk IDE
499.00
TwinMOS Original 256Mb DDR-DIMM PC3700/DDR466 184pin 466MHz CAS2.5 (AMD OK) * 2 (ALLTSÅ TVÅ STYCKEN)
679.00
3Com 3C905 Etherlink III 10/100Mbit TP bulk PCI
399.00
Leadtek WinFast A310 TD FX5600 128Mb DDR DVI TV-out MYVIVO Retail AGP
1999.00
Totalt exkl moms 8173.60
Totalt inkl moms 10217.00
Lite över budget men man kanske inte behöver köpa de bästa minnena och ett dyrt nätverkskort, den lär iaf vara en bra grund att stå på både för överklockning, ljudvolym, utseende och sannolikt även för uppgraderingar. Har man råd så skulle jag rekommendera ett ATI 9700 eller 9800 istället för det grafikkort jag valt men det är en kostnadsfråga..
Att bygga ihop datorn är inte speciellt svårt, det är som ett lego med lite skruv till och de flesta komponenter passar bara på ett ställe och på ett sätt. Så i det är Sven och jag helt överens...
*edit*
Som svar på din fråga så:
AMD om du vill bygga lågbudget eller 64bitars system
ATI eller Nvidia är en smaksak, personligen föredrar jag Matrox pga överlägsen bildkvalitet och tv-ut men skulle jag bli tvungen att välja så säger jag ATI pag prestanda kombinerat med bra drivrutiner och bildkvalitet.
Intel väljer jag alltid om jag inte har en snäv budget och kan fläska på lite, men då är moderkortsvalet viktigt som tusan.
*/edit*Sv: Datordelar till ny dator
Tyvärr, det där stämmer inte alls! När jag byggde min första dator 1996 så låg det billigaste runt 10.000:- och det fetaste runt 30.000:- (ja, det går alltid att få fetare, men inom normala datorer). Idag har prisskillnaden ändrat sig så att man får den billigaste datorn för ~6.000:- men den fetaste ligger fortfarande på ~30.000. Kolla själv vad det kostar om du ska ha en Intel P4 3GHz med 1 GByte RAM, RAID på SATA-diskar, DVD+-RW-brännare, tokfett grafikkort, 20" TFT-skärm, 7.1-ljud med högtalare osv. Vad som har hänt är alltså att lägstapriset har sjunkt, högstapriset har alltså legat hyffsat stabilt de senaste 7 åren (minst).
Men, för 10.000 får man en riktigt skaplig dator, i synnerhet om man inte räknar in skärmen i det priset!Sv: Datordelar till ny dator
Får se vad det blir, men jag har fått en bättre överblick nu och det var det jag ville ha.Sv: Datordelar till ny dator
Sv: Datordelar till ny dator