Hej! 1. Grafikprestandan i ditt paket blir inget vidare för spelning av spel. Ska du ha möjlighet att spela nya spel så rekommenderar jag ett kort med 3D accelerator som tex en GeForce variant FX eller Ti (MX rekommenderas inte) eller Hercules 3D Prophet och Radeon, det finns mängder av kort med dessa är dock dyrare än det du har på listan nu. TV-Out finns på de flesta 3D korten så satsa på ett sådant istället. Köp en Barton 2500 istället för en XP 2600, Shutttlelådan går att få rätt så tyst men då måste du göra fysiska ingrepp när du byter nätaggregatsfläkten (och alla andra fläktar). Vill du ha spelprestanda rekommenderar jag ett ATI Radeon XXXX med DVI och TV-ut, hårddisken är rätt så ok, dock så finns både mera prisvärda eller tystare hårddiskar. Trotts det ni skriver så blir det nog så att jag någon gång i början av nästa månad koper mig en Shuttle SN41G2. tv-out kortet skiter jag dock i eftersom jag senare kanske kommer köpa till ett grafikkort som troligen kommer innehålla tv-out men det kommer jag som sagt göra senare. Tror faktiskt de interna grafikkomponenterna hos Shuttle SN41G2 kommer räcka ganska bra, minns faktiskt inte när jag senast spelade dator. Barton har en större L1 samt L2 cache än Thoroughbred vilket betyder färre minnesaccesser och därmed mer effektivitet per access, precis det man vill om man inte spelar spel. Sen så har den lägre klockhastighet vilket inebär mindre värme och därmed inte lika stort behov av kylning (färre eller lågvarvigare fläktar = tystnad). Det inbyggda grafikkortet har en usel bildkvalitet och vill du inte spela så rekommenderar jag ett matrox P750 eller P650 (fäktlöst) för bästa bild. Hårddisken är ju inte det som låter mest! Det är värre med chassi- och processorfläktarna. ok. Då blir det väll en Barton 2500 istället. Men det lutar fortfarande åt att det blir shuttle-lådan, den är sä jävla snygg. Om det visar sig att den låter för mycket så får jag väll byta fläckten i nätagregatet. Då är det ju bra att ha en prosessor som blir lite mindre varm, därför jag väljer Barton 2500 istället för XP 2600. När det gäller grafiken så tror jag nog jag klarar mig med det inbyggda i början men kommer som jag skrev att senare köpa ett grafikkort, kommer nog bli ett utan fläckt vad det blir för något få jag se då.Skall köpa mig en ny dator - behöver svar på några fråg
Skall köpa komponenter till en ny dator. Har tittat runt lite på nätet och kommit fram till att de komponenter som finns listade på bilden nedan är de jag tror mig behöva.
http://groups.msn.com/_Secure/0QgAUA00Us654MAWswj0bYnlyrtgSnJZAARxg74VAAb*0LoRFB7pt3CcgYFjeDDa*Wwo8DyJBgOuwGZz*X!HpaJMCDOdFoU!h38GgGHetzZU/dator.gif?dc=4675435175145228772
CD-brännare och diskettläsare har jag redan så det behöver jag inte köpa.
Har dock några frågor innan jag bestämmer mig:
1. Hur blir grafikprestandan i detta paket. Vad grå det att spela för spel? Egentligen spelar det kanske inte såjätte stor roll eftersom jag knappt spetlar spel men någon gång vill man kanske. Allt annat som jag sysslar med borde väll fungera bra på denna burk så som att jobba i Visual Studio 6, Dreamweaver MX, Fireworks MX och Flash MX - eller?
2. Från början ville jag egentligen ha en pentium 4 maskin men har inte så mycket kulor så det får bli AMD. Måste jag köpa en fläckt till AMD-prossesorn om jag skall använda mig av Shuttle SN41G2 som har Heatpipe kylning eller fixar heatpipe kylningen det hela själv?
3. Hur många AGP och PCI plattser finns det i Shuttle SN41G2?
4. Hur tyst kommer denna dator att bli? Just nu sitter jag vid en dator som låter äckligt mycket.
5. Som det syns på bilden så har jag tänkt köpa ett tv-out kort, är det någon som vet om det är ett bra kort? Vad skall man ha för kabel så att man kan koppla datorn till tv:n?
6. 512 Mb i minne borde väll räcka ganska långt eller?Sv: Skall köpa mig en ny dator - behöver svar på några fr
Vanliga program som dom du nämner fungerar utan några problem(inget 3D krav där)
2. Ööh är det en shuttle du ska bygga ihop? du har valt ett moderkort som är anpassat för shuttles iaf. Kortet kostar 3000 och har endast plats för ett PCI kort och ett AGP kort.
Annars ska du köpa ett annat kort, finns bra mycket bättre AMD komp. kort för under tusenlappen, se min lista.
3. Se punkt 2.
4. Ingen aning, beror på vad du använder för fläktar eller annat kylningssystem.
5. Se punkt 1.
6. 512 DDR räcker långt än så länge, se till att du köper ett bra moderkort så du kan uppgradera med mer minne när det blir aktuellt.
Är det inte en shuttle som ska byggas så hade min lista sett ut ungefär så här.
Moderkort:
Asus A7V8X-X KT400 6PCI 1AGP8x 3DDR-DIMM 4 USB 2.0 SocketA
650kr
Prolle:
AMD Athlon XP2600+ Thoroughbred SocketA, och en processorfläkt till den.
950 kr
Grafikkort:
GeForce4 Ti4200-8X 128MB DDR ,TV-UT och Video-in (har inte så stor koll på FX korten, men det här räcker gott och väl)
ca 1500kr
Minne: Ja något som passar moderkortet, dvs PC3200/PC2700/PC2100/PC1600 DDR-DIMM 333, det du har i listan fungerar utmärkt.
Hårddisk: En bra 7200rpm'are. Den du har valt är helt okej, sjysst pris också.
Det är nästan så att jag bygger ihop ett liknande paket åt mig själv ;)Sv: Skall köpa mig en ny dator - behöver svar på några fr
Har personligen funderat på att bygga mig en Shuttle men lade det på hyllan då det kostade mer än det smakar. Min maskin skulle ha bestått av ett ABIT ??? moderkort och en P4 2400C rejäl kylning och massor av överklockning (har ett Matrox Phartelia liggandes så grafikkort har man iaf...)Sv: Skall köpa mig en ny dator
Men efter det Trash skrev så vet jag inte riktigt om hårdisken Seagate Baracuda 7200.7 120Gb 7200rpm 8Mb är den jag vill ha. Vad finns det annars för tysta billiga hårdiskar på runt 120 Gb om man skall betälla allt ifrån datorbutiken.com?
Har heller inte kunnat bestämma mig ifall det är en AMD Athlon XP2500+ Barton eller en AMD Athlon XP2600+ Thoroughbred jag skall köpa. Vilken är egentligen bäst och på vilket sätt är den bättre än den andra?Sv: Skall köpa mig en ny dator
Hårddisk var det ja, kolla på: http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=MAXDMO9120SE eller http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=WDCXL1200-72SE för kvicka och tysta hårddiskar.
Personligen skulle jag faktiskt föreslå att du istället för att handla Shuttle tar en titt på http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=ASTERAMD då dessa fått bra kritik, eller varför inte en http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=ASPUNDITP4 men då är det P4 som gäller.Sv: Skall köpa mig en ny dator
Tänk om man skulle ha råd med vattenkylning! Ojojoj säger jag bara!
Den hårddisken är det ju inget fel på alls. 8 MB cache och allt! Däremot kan det vara bra att ha ett grafikkort ;) ... Jag skulle rekommendera ATI's Radeon kort. T.ex. 9700.
Mkt kraft för relativt lite pengar.Sv: Skall köpa mig en ny dator
När det gäller hårddisken så håller jag nog kvar vid Seagate-disken.
EDIT: Istället för att köpa prylarna i början av september så blir det nog i slutet av september istället. AMD skall ju släppa nya prosessorer runt den 20 någon gång så då kanske priserna på dagens AMD-prosessorer blir något billigare. Man kan ju alltid hoppas.