Varenda gång jag startar windows xp så kommer följande upp, "enhet d måste inkonsekvenskontrolleras, tryck tangent inom 10 sekunder för att avbryta." Aldrig råkat ut för! Kör med NTFS, och har googlat ännu mer. Men hittar inget, finns säkert info på engelska men kan inte komma på vad jag skall söka på... > <b>Kör med NTFS,</b> > Hittar du något matnyttigt i Event Loggen? Har du testat med de olika växlarna till CHKDSK? Finns en del matnyttiga! > Har du testat med de olika växlarna till CHKDSK? Finns en del matnyttiga! Hittade en MSKB som kanske kan vara vad du letar efter? Tror inte det är sant, felet har försvunnit... Men vet inte vad jag gjort, hhmmm.XP envisas med inkonsekvenskontroll
XP har fått köra denna kontrollen säkert 50 ggr och utan felmedd, och när den är färdig så startar XP utan några som helst synbara fel.
Det som irriterar mig är att jag har googlat och sökt på Microsoft om detta men inte hittat någonting. Jag har kört felkontroll, defragmentering och Nortons discdoctor. Dessa hittar inga fel heller.
Vad kan jag göra för att slippa denna irriterande kontroll vid varje uppstart, alternativt "reparera felet"??? Och vart finner jag info om detta??
/
JohanSv: XP envisas med inkonsekvenskontroll
Men, kör du FAT/FAT32? Isåfall kan du prova att konvertera till NTFS.Sv: XP envisas med inkonsekvenskontroll
/johanSv: XP envisas med inkonsekvenskontroll
Topp!
> <b>finns säkert info på engelska men kan inte komma på vad jag skall söka på...</b>
Du har precis sprungit på den största anledningen till att inte köra lokaliserade versioner av Microsofts produkter.
Hittar du något matnyttigt i Event Loggen?Sv: XP envisas med inkonsekvenskontroll
*pinsamt* skulle ju ha kollat där, ibland missar man det mest uppenbara, men trodde eftersom det kommer i uppstarten innan XP startat att det inte skulle finnas ngn info.
EventLoggen säger att d: är skadad och att jag skall söka med chkdsk (den som startar vid vareviga uppstart), och det har jag gjort inga fel hittar den.....
Tillbaka till ruta 1, verkar som om det ligger kvar att den skall köra chkdsk vid varje uppstart, ngnstans måste jag kunna editera bort det i startsekvensen eller??
hhhmmm, tråkigt skitfel som är svårta att fixa.
/johanSv: XP envisas med inkonsekvenskontroll
CHKDSK /?Sv: XP envisas med inkonsekvenskontroll
Jepp kört dom flesta, /r /f osv... kommer inte exakt vilka men läste FAQ på det och körde dom intressanta.. Men den hittar inga fel, ändå kommer ****** upp varje uppstart.
Tror nog lösningen kan vara att på ngt sätt få bort att den skall köra chkdsk vid varje uppstart, och som sagt var det måste gå att ändra det ngnstans.... Vart vet jag dock inte, hoppas ngn skall veta det...Sv: XP envisas med inkonsekvenskontroll
Chkdsk Runs Each Time That You Start Your Computer
<URL:http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;316506>
Annars kanske du kan skriva ner det Event ID du får?Sv: XP envisas med inkonsekvenskontroll
Bara hoppas det inte kommer tillbaka. Misstänker att chkdsk har fixat till det på ngt sätt, typ det lyckades den 65:de ggn.
Tack Rickard för din vänlighet.
btw MSKB var inte riktigt till min data, jag har ingen HP eller har gjort en uppgradering (men det kunde inte du veta, undrar ändå varför jag inte hitta den KB rubriken var ju klockren...).
EventId var 55, fast det säger inte mycket..
Tack!