Går helt plötsligt inte att göra shut down med power off, datorn envisas med att starta om sig istället. Hittade denna information hos Microsoft. Problemet är löst och allt är som det var förut.XP Shut down blir Restart
Någon som har en idé på vad det kan vara som blivit fel ?
/StefanSv: XP Shut down blir Restart
Eftersom jag installerat detta program så bör det vara detta som ställer till det för mig. Konstigt att det inte blir samma fel på den andra datorn. Skall testa detta när jag kommer hem ikväll. Meddelar senare hur det gick.
Efter uppgradering av datorn (med Easy CD Creator Platinum 5.02b och DirectCD-komponenten installerad) till Windows XP, kan följande inträffa:
Datorn startas automatiskt om när du försöker stänga av den.
Orsak
Detta problem kan uppstå om du använder en version av DirectCD-komponenten i EZ CD Creator som är inkompatibel med Windows XP.
Lösning
VARNING! Om du använder Registereditorn fel kan det medföra att du måste installera om operativsystemet. Microsoft kan inte garantera att problem på grund av felaktig användning av Registereditorn kan lösas. Använd Registereditorn på egen risk.
Du kan läsa mer om hur du redigerar registret i hjälpavsnittet "Ändra nycklar och värden" i registereditorn (Regedit.exe) eller hjälpavsnitten "Lägga till och ta bort information i registret" och "Redigera registerinformation" i Regedt32.exe. Observera att du bör säkerhetskopiera registret innan du redigerar det. Om du använder Windows NT eller Windows 2000 bör du även uppdatera reparationsdisketten.
Kontakta Roxio och fråga om det finns någon korrigeringsfil för problemet. Information om hur du kontaktar Roxio finns på följande webbplats för Roxio:
http://www.roxio.com
Kontaktinformationen för andra företag som ingår i denna artikel hjälper dig att hitta den tekniska support du behöver. Denna information kan ändras utan föregående meddelande. Microsoft garanterar inte på något sätt att kontaktinformationen är korrekt.
Så här undviker du problemet
Om Easy CD Creator fortfarande är installerat avinstallerar du det, eller installerar bara komponenten DirectCD.
Byt namn på filerna Udfreadr.sys och Cdudf.sys som finns i mappen %Systemroot%\System32\Drivers till Udfreadr.old och Cdudf.old. Filegenskaper:
Udfreadr.sys, 23-okt-01, 5.0.2.155
Cdudf.sys, 11-jan-01, 5.0.2.155
Obs! Det kan hända att dessa filer redan har tagits bort av avinstallationsprogrammet för Easy CD Creator.
Ta bort följande registernycklar:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\UdfReadr
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\cdudf
Starta om datorn.
/StefanSv: XP Shut down blir Restart
Vid uppdatering av CD Creater till senaste versionen som jag hämtade på www.roxio.com så var ordningen återställd igen.