Det är så att vi ska uppgradera alla klientmaskiner från Windows 98 till Windows XP så långt inga problem. Vi kör i dagsläget Novell som kontohanterare och då Zenworks som programdistribuerare. På alla elevdatorer som vi ställer ut så kommer via en GPO se till att datorn är nedlåst nästan max p.g.a att klåfingrigheten hos vissa elever är väldigt hög.(Användarna kommer även att autenseieras mot en Windows 2003-domän med AD). Men nu till mitt problem som jag har suttit och grunnat på. Vi har ett testkonto i novell som vi loggar in med varje gång vi har installerat om en dator eller ställer ut en ny som "slänger" på alla applikationer som är associerade med den skolan via Zenworks. Dock så har jag märkt nu att det är endast detta testkonto som får applikationerna. När jag loggar in med ett vanligt skolkonto på datorn så finns inte en enda applikation tillgänglig och applikationerna börjar installera sej på nytt. Finns det något sätt att se till att alla användare använder sej av samma skrivbord och samma start-meny och även har tillgång till alla applikationer som datorn ska ha. Blev nog lite rörigt men hoppas nån kan förstå.. HejWindows 2003, XP, Novell, Zenworks
Sv: Windows 2003, XP, Novell, Zenworks
Du kan ändra i AD så att användarna har samma profil på datorn. Går även att ändra direkt i registret. Om det är bästa sätte tvet jag inte. Annars får väl aplikationerna installera för All User på klienterna så borde dom finnas för alla.
/jonber