Hej! Om du kör programmet i Windows så är filen 'låst' och kan inte öppnas, därför kan programmet inte skriva till SAM-filen. Om du startar datorn med en startdiskett, lr liknande, då borde du kunna köra programmet där. du får gärna förklara lite närmare. Ska jag skapa en "vanlig" startdiskett? Och sen? Kan jag köra control userpasswords2 därifrån? om du får tillbaka ditt adminkonto så är det inga roblem med att du inte har nån inloggning för du borde ändå kunna köra inställningar som en användare med mera behörighet. Men enda sättet jag kommer på att få tillbaka ditt admin konto är att installera om windows... och jag är inte säker på om dne skapar ett adminkonto då... du kanske måste installera över ditt gamla eller formatera. Du kan inte använda Start -> växla användare Jag löste det!bara ett guestkonto kvar
Jag har ett problem!
Jag ville inaktivera inloggningen som kommer upp när man startar Windows XP och hittade ett tips i tidningen DatorMagazin. Där stod det att det bara var att köra "control userpasswords2". Sagt och gjort. Dock upptäckte jag nu att kvar finns bara ett konto. Mitt ursprungliga så att säga. Detta är dock satt till att endast ha gästrättigheter.
Så nu sitter jag här med endast ett gästkonto och kan inte göra nånting. Jag har försökt att återställa administratörskontot med hjälp av http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/ men får det inte att funka. Dock ser jag där att alla konton finns kvar ink. administratörskontot men att alla är disabled. Programmet säger sig lösa det, men jag får ett felmedd när det ska skriva till baka SAM-filen.
Ett annat problem är att jag inte får upp nån inloggningsruta längre(det var ju det jag ville stänga av) så jag måste på nåt sätt kunna logga in som administratör när jag väl har fixat problemet alternativt komma åt "control userpasswords2"
Hoppas att ni har några förslag. (Tänk på att mina rättighter tillåter inte att jag skriver i registret...)
Tack på förhand
/FredrikSv: bara ett guestkonto kvar
Sv: bara ett guestkonto kvar
Jag provade men då kommer jag bara åt A:> enheten.
Vidare har jag lyckats få tag på ett program som säger sig kunna hjälpa mig men det måsta brännas ut som en iso och som gästanvändare så får man inte bränna...
Problemen fortsätter...
Tacksam för all hjälp
/FredrikSv: bara ett guestkonto kvar
Sv: bara ett guestkonto kvar
för att komma åt inloggningsrutan....?
Troligen inte, du hade nog tänkt på det..... Förlåt om jag bara gjorde ett onödigt inlägg nu. =)
Annars så vore en del av ditt problem löst....
Kvar är problemet att adminkontot är disabled...
/DavidSv: bara ett guestkonto kvar
Körde windows i felsäkert läge, och loggade därifrån ut min gästanvändare, sen kunde jag logga in som administratör. I felsäkertläge är tydligen inte adminkontot disablat...
Då kunde jag fixa det som jag behövde