Något knasigt har hänt med mitt XP pro. ingen som har nån lösning ;-( KontrollPanelen Användare Konto HUm, grr..... Jag vet inte riktigt hur man komer vidare men det kanske finns på Google Ajdå! En bra anledning till att ha flera konto med adminrättigheter, som man inte använder. >Försöker jag felsäkertläge, så kommer det upp samma inloggningsrutor. Tyvärr så funkar inte tipsen i översta länken (support.microsoft) eftersom jag inte kan logga in som administratör. Blir att göra en ominstallation.... Kollade på google, sökning rakt av med NTLDR: Jaaaah,,, I min C:\Rot ligger det en systemfil som heter NTLDR Eftersom du här NTFS så kommer du inte in så enkelt via DOS utan program så enbart startdiskett går inte. Just så CJ, så har jag fått göra.... Tja ett sätt är ju när du endå har en ny XP är att gå in p Skapa boot-diskett, stoppa in, kör, kör fdisk, ta bort din partion, starta om, lägg till den, starta om med xp cdXP-inloggning....
Systemet kör jag med NTFS.
Förrut när jag startat datorn så har jag kommit direkt in i XP.
Men "något "har inträffat idag, och jag kan inte starta XP längre.
Det dyker upp inloggningsrutor då. Mitt konto + Gäst konto.
Men jag har inget lösenord att skriva in. (jag utelämnade det när jag installerade XP).
Försöker jag felsäkertläge, så kommer det upp samma inloggningsrutor.
Mitt konto + Administratör.
Försöker jag utelämna lösenord (eftersom jag inte skrev in ngt när jag installerade) och klickar på "pilen", så får jag följande felmeddelande som en alert-box;
"Du tillåts inte att logga in interaktivt"
och en "OK" ruta.
Finns det något "gemensamt" lösenord för administratörkontot tro som man kan använda, eftersom jag själv inte har skrivit in något ......
Eller blir jag tvingad att göra en ominstallation ??
OM jag måste ominstallera.... försvinner ALLT på C: då ? (även om jag inte formaterar)
För jag har mycket viktigt filer under Inetpub....samt i min epost......
Dessa måste jag ha....
*SNÄLLA* !!!
// MikkeSv: XP-inloggning....
.. fast det e ju helg, så många kanske inte e här då....
*hoppas*
// MikkeSv: XP-inloggning....
ev får du starta i Felsäkert läge håll ner F8 när windows skall starta.Sv: XP-inloggning....
Läs gärna min fråga !!!
Jag kan INTE komma in i dator, med felsäkertläge !!!
Alltså, finns det något sätt att komma in med ett "gemensamt" administratörslösenord (eftersom jag själv INTE har skrivit in lösenord vid installtion) som går till alla WinXP pro maskiner ?
För att på så sätt komma in och där kan jag ändra lösenordet/lösenorden för mitt konto.
/ MSv: XP-inloggning....
Men att komma åt sina filer via DOS är inga problem, det finns program till detSv: XP-inloggning....
men kika på:
How to Log On to Windows XP If You Forget Your Password or Your Password Expires
<URL:http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;321305&Product=WINXP>
Offline NT Password & Registry Editor, Bootdisk
<URL:http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/bootdisk.html>Sv: XP-inloggning....
Mitt konto + Administratör.
Då så då kan du fixa till det.Sv: XP-inloggning....
Länk två är kanske det jag söker.... men det verkar lite vanskligt....
Så är ett alternativ tro att installera en ny version av WinXP på samma enhet c: som den nv. installationen ligger.
Dock inte över nv. WinXp-mapp utan i en ny. te.x nyWinXP....
Efter installationen så tar jag och kopierar de filer jag "måste" ha ifrån c:
(dvs. epost, adressbok etc).
När jag säkerhetskopierat allt, så tar jag och formaterar c: och gör en helt ny installation på nytt på den tomma c:
Eller nåt annat smidigt ?!?!?
// MSv: XP-inloggning....
Dock vill inte det heller funka, för när jag försöker boota med WinXp cd'n i, så får jag felmeddelande :
"NTLDR saknas
Tryck ned Ctrl+Alt+Del för omstart"
Så vet någon vad NTLDR för något ???
http://www.computerhope.com/issues/ch000465.htm
verkar rimlig.
På första plats kom följande: http://www.tburke.net/info/ntldr/ntldr_hacking_guide.htm, det är nån hackinggrej.Sv: XP-inloggning....
Men jag kan inte riktigt fatta ändå "varför"....
Jag skall ju inte "in i datorn" utan jag har en bootbar CD (Win XP) som jag skall installera.
Så varför datorn först vill in på hårddisken, innan den börjar läsa CD'n, verkar mysko...
För NTDLR e ju något som ligger i datorns boot-sektor..... fattar jag det som.
Fortsätter sökandet efter mysteriet....
Du skulle ju kunna börja med att kolla med en Win98 startdiskett om du har den där.
Om du inte har någon StartDiskett Win98/Me kan jag skicka en sådan.
Undrar om det skulle funka om jag skickade min NTLDR.?
Kanske plats att köra några gamla hederliga DOStrix.
Edit:
Forskade lite vidare hittade systemfilen ntldr i SercicePack mappen.Sv: XP-inloggning....
Kan vara så att BIOS är inställt att läsa HD före CD-spelaren så du kanske skulle ändra det där först.
Ett sätt är att göra är att installera XP på en annan HD och ha den HD du vill komma åt som slave för när du kan logga in som admin i den nya installationen så kommer du åt din gamla HD (slave) och kan flytta över filerna till den nya HD tillfälligt.
Sen är det bara att göra tvärtom :)
Detta är ju bara ett lite förslag från lilla mig.Sv: XP-inloggning....
Jag har nu lyckats komma åt filerna, genom att installera XP på en annan hdd och sedan kopierat över filerna ifrån den ena till den andra.
Dock får jag problemet att göra installationen av XP på den hdd, som jag inte kommer åt (pga lösenordet), eftersom jag får problemet med NTLDR när jag försöker göra installationen.....
Och i BIOS ligger CD, diskett, hdd..... i den ordningen....
Och den vill alltså ändå läsa på hdd före cd'n.....
Kanske skall prova med nåt annat OS ;-)
Inställningar>Kontrollpanelen>Administrationsprogrammet>Datorhantering och välj diskhantering och formatera om den så den blir ren och fin
Sen Boota med CD skivan
Ett annant sätt är att skapa en liten partition och där i lägga alla i386 filer och sen starta med diskett och sen gå in på den partitionen och katalog och skriv winnt så kan du installera det så utan att använda CD-skivan.Sv: XP-inloggning....