hej, jag skulle vilja veta hur man tar sig in i "dos" i XP innan datorn riktigt har startat, jag måste kopiera en fil som verkar ha förvunnit från min HDD...vad använder jag för knapp för att avbryta starten och gå in i "dos" ? F8 vid BIOS start brukar fungera. (Jag klickar frenetiskt från det att jag startar datorn tills det händer nåt) jag får inte upp c:\> som jag vill ha upp, jag får bara upp en massa andra alternativ som inte hjälper mig...=/ Att gå in i DOS i WinXP funkar inte med F8. Du behöver antingen en gammal Win98 skiva/startdiskett eller dylikt för att göra detta. Blir det fel att göra följhande? Knappast, eftersom han vill göra det innan datorn startat=) Det finns ingen DOD i XP. Bara en "konsol". Det är CMD/command och en variant är att välja F8 i uppstart. Problemet med att "välja" F8 är att du bara kommer åt Windowskatalogen. Man kan göra en del där. Skriv help så får du kommandolistan. Bästa är nog att rycka hårddisken och sätta in den i en annan dator om föregående inte funkar som man vill. jag löste problemet med hjälp av reparationsåtgärden på XP-CDn...tack för all hjälp dock. XP är inte (som Win9x) byggt ovanpå DOS, så det finns som tidigare sagts ingen DOS-promt i XP. Den kommando-prompt man öppnar med Kör cmd är ett skal som ska likna gamla DOS i funktionalitet. Cmd ger ett 32-bitars program och command det gamla 16-bitars konsolfönstret.komma in i "dos" i XP...hjälp fort!
-hermanSv: komma in i "dos" i XP...hjälp fort!
Sv: komma in i "dos" i XP...hjälp fort!
byw så är det services.exe som inte kan startas för att en DLL-fil inte finns, är det någon som vet hur man kan lösa problemet ?
Jag tror du även kan använda din XP skiva och sedan ta reparera när den laddar upp installations programmet.
mvh
//JonnieSv: komma in i "dos" i XP...hjälp fort!
Startmenyn
klicka "Kör..."
..Skriv CMD eller Command
Tyvärr vet jag inte skilanden mellan Cmd & Command men båda
ger ett Dos-fönster.
Klicka på "OK" eller slå Enter
Kan detta vara vad du behövde?Sv: komma in i "dos" i XP...hjälp fort!
Men jag tror nog att du bara behöver köra en reparation på ditt os.Sv: komma in i "dos" i XP...hjälp fort!
Det finns bl a kommando för att starta/stoppa tjänster. Men annars är kansk en systemrestore ett bättre alternativ.Sv: komma in i "dos" i XP...hjälp fort!