är det någon som vet hur man skall gå tillväga för att omformatera en xp dator och sedan installera win 2000? Om det inte är nogot som ska sparas på C: så efter du startat upp med skivan så finns det ett val att gå ut i dosprompt. När du gjort det så skriver du "Format C:" och svarar på frågorna. Stoppa in XP cd:n, klick fram dig i menyn till du kommer till formatera, välja att frormatera C: eller vart du nu har XP. Hejsan Alexander, En väg är att starta upp datorn med en win98 startdisk (om man har sådan annars får man fixa en) Hej, Jag skulle nog göra så att jag kollade i bios så att cd samt diskett kördes innan hd under booten...Hur omformaterar man en dator med win xp?
själva installationen av win 2000 är inte så svårt men jag vet inte hur man skall gå till väga för att omformatera datorn och sedan få den att fatta att det sitter en win 2000 skiva i cd- romen...
nån som kan hjälpa mig, plz?Sv: Hur omformaterar man en dator med win xp?
Sv: Hur omformaterar man en dator med win xp?
Plocka ur XP Cd:n, stoppa in win2000 Cd:n, StartaOm datorn.
Installera Win2k. Klart!
(Om du inte har får det att funka med att starta från CD:n så kolla i bios så det är inställt, plus att om du har *host*fel bränd*host* cd så bootar den inte heller rätt.)
Go Jul // R-musSv: Hur omformaterar man en dator med win xp?
har samma problem som du - härligt! Är nästintill påväg att göra ett sent nyårsfyverkeri med datorn från balkongen :oD
Jag har haft OS XP home edition i snart 1 år och vill byta till OS2000. Lätt? - ICKE!
1) Jag skickade in 2000 skivan, men fick klagomål på att det inte skulle gå eftersom XP var en nyare version. Då...
2) tänkte jag formatera om HD, men det gick inte heller eftersom det är i OS XP. Då...
3) fixade jag MS DOS genom att:
3.1) Sätta i en diskett i datorns diskettenhet.
3.2) Öppna "Den här datorn" och klicka sedan på diskettenheten så att den är markerad.
3.3) Peka på namnet på diskettenheten och klicka sedan på "Formatera" på Arkiv-menyn.
3.4) Klicka på "Skapa en MS_DOS startdiskett" under Formateringsalternativ.
Klicka på "Start"
Jag startade sedan om datorn och dos fönstret kom automatiskt. Jag skrev in "c:\"men detta kommando blev inte accepterat, inte heller "format c:"
4) Laddade ned programmet PartitionMagic och delade upp hårddisken, vilket kanske skulle fungerat kanon om jag inte varit så snabb och inte gjort de två säkerhets disketterna. SÅ nu kommer jag antingen bara in i dos miljö eller i ett läge som säger att jag inte har satt in rätt disk. :o(
Jag försökte i detta läge att gå in i dos miljön och starta upp XP:s samt även 2000:s startskiva, men datorn hittar inte cd läsaren så...
Det nästa jag ska testa...vet inte om det kommer att fungera än...är att under uppstarten gå in i biosmiljön (trycka F2) och ändra ordning så att CD/ROM Drive kommer före Floppy Disc och Hard Drive. Då kommer förhoppningsvis startupskivan med OSXP eller 2000 vara i och jag återinstallerar något av OS:n.
Om allt är i sin ordning ska jag börja om från steg 4 fast denna gång med säkerhets disketterna och från partionerad HD med både 2000 och XP, ta bort XP med hjälp av 2000.Sv: Hur omformaterar man en dator med win xp?
1. Sätt i win98 start disk
2. Kör fdisk och rensa alla partitioner
3. Skapa sedan de partitioner som behövs med fdisk
4. Starta om med win98 startdisken
5. formatera hårddisken
Nu är det tomt.
Installera sedan valfritt os.
Finns säker andra metoder, säkert bättre, men denna funkar.
Däremot förstår jag inte vad ni har emot win xp? Fungerar bra, men home saknar möjlighet att utveckla asp sidor vilket kan irritera vissa. Ok, kräver massa godkända drivrutiner men går oftast att fixa.Sv: Hur omformaterar man en dator med win xp?
jag tror att Roland har helt rätt, MEN det man ska tänka på är att installera OS XP sist av alla OS annars blir det ett gytter igen.
F2 kan göra fantsiska under :oDSv: Hur omformaterar man en dator med win xp?
Sedan skulle jag stoppa i någon utav skivorna, alt. xp cd'n om det inte går att mojsa med partioner etc. på w2k installationen... Sedan tar man bort allapartioner, skapar sedan ny/nya och installerar sitt os. Sedan gör man exakt samma procedur med den andra cd'n, fast man tar inte bort/ändrar partionerna något. Om det skulle vara så att xå var installerad först och xp inte dyker upp i bootmenyn så stoppar man in xp cd'n och väljer recovery console...
I recovery console skriver man help och hittar lite om bootsakerna. Se till så att söka igenom hårddiskarna efter alla os så att de hamnar i bootmeyn. Starta om... Om det fortfarande är w2k's bootmenyn så se till att mbr är rätt...
Det där borde fungera tycker jag... :)