hur tar man sig in i DOS från windows xp pro om man vill omformatera datorn...? Det finns inget DOS i WinNT4, 2000, XP och 2003. DOS finns bara i Win3.11, 95, 98 och ME. Helt eneklt eftersom att det är två helt skilda typer av system. Stoppa in WinXP Cd:n så finns det som alternativ i menyn... Jag antar att du tänker omformatera c: för att installera ett nytt system. Vilket system du än väljer kan man nästan alltid formatera från installationsprogrammet. Hejsan Alex,Hur kommer man in i DOS i xp?
på tidigare windows så fanns det ju alltid ett alternativ i start menyn som man kunde välja för att komma till DOS...
// AlexSv: Hur kommer man in i DOS i xp?
Vad är det du skulle vilja göra i DOS? Det finns en del andra saker man kan göra under uppstarten av WinXP, tex F8.Sv: Hur kommer man in i DOS i xp?
Go' jul, gott nytt // R-musSv: Hur kommer man in i DOS i xp?
Om du nu ska ominstallera nåt system, vilket isåfall?
Har inte XP så jag vet inte hur XP-skivan ser ut (även om jag installerat det nån gång). Därför kan jag inte besvara din fråga. Brukar alltid ha en startdiskett nånstans om jag ska göra DOS-saker (det händer ibland).
/JörgenSv: Hur kommer man in i DOS i xp?
vet inte om jag kan vara till någon hjälp, men men...
Jag vet att man kan göra en MS DOS diskett. Tyvärr vet jag inte om alla dos-kommandon går att köra som du kanske är van vid med ex. OS98.
(Jag TROR att man i XP måste skriva "autoexec.nt" isället för "autoexec.bat")
Så här skapar du en MS-DOS-startdiskett:
Sätt i en diskett i datorns diskettenhet.
MS-DOS-startdiskett gör det bara möjligt för datorn att starta med en MS-DOS-prompt. Disketten innehåller inga andra verktyg.
Viktigt!
När du skapar en MS-DOS-startdiskett raderas all information på disketten.
Obs!
Öppna "Den här datorn" och klicka sedan på diskettenheten så att den är markerad.
Peka på namnet på diskettenheten och klicka sedan på "Formatera" på Arkiv-menyn.
Klicka på "Skapa en MS_DOS startdiskett" under Formateringsalternativ.
Klicka på "Start".
Om man ska göra en startdiskett med ex. OS98:
1. Starta kontrollpanelen. Startknappen -> Inställningar -> Kontrollpanelen
2. Välj Lägg till/Ta bort program
3. Klicka på fliken längst till höger "Startdiskett"
4. Klicka på knappen "Skapa diskett..."