Jah har uppdaterat en Win98 maskin till XP Home. På den är disken partitionerad Före ominstallation startar du upp datorn med tex en boot disk för win 98 och kör fdisk och tar bort samtliga partitioner och sedan lägger upp EN ny. Jag har gjort en bootdiskett via XP men den känner inte till kommandot fdisk. Om du har bestämt dig för att ta bort dina två partitioner och skapa en ny (alltså att förstöra allt befintligt data) så behöver du inte startdisketter och FDISK. Alla NT-baserade OS har allt du behöver under installationen. Boota bara på CD-skivan och följ guiderna. Där får du efter ett tag valen hur du vill att dina partitioner ska se ut. Den XP Home CD som jag har är en uppgradering. Jag vet inte hur det fungerar med XP, men en W2K uppgradering går att installera på en ren maskin, man får sätta in en gammal cd-skiva under installationen får att visa att man har en tidigare version (NT4 i mitt fall).Partitionsproblem efter installation av XP
i en C på 3Gb och en D på 9 Gb .
Tydligen så fungerar XP bäst om disken haft bara en partition på 11 Gb.
Kan jag i efterhand slå ihop partitionerna? Jag kan också installera om alltihop
men hur gör jag för att partitionera om disken?
mvh
PeterSv: Partitionsproblem efter installation av XP
Titta på Partition Magic, den klarar av att slå ihop partitioner, men den kostar en slant.
Det finns en diskhanterare i XP, men jag vet inte om den klarar att slå ihop partitioner.
//Anna-KarinSv: Partitionsproblem efter installation av XP
Därefter installerar du Win Xp och troligen är det då bäst att formatera disken för NTFS.Sv: Partitionsproblem efter installation av XP
Var hittar jag det programmet?Sv: Partitionsproblem efter installation av XP
Sv: Partitionsproblem efter installation av XP
Går den att köra utan att det finns ett Win98 på plats
eller hur kollar den det?Sv: Partitionsproblem efter installation av XP
/Johan