Har följande problem. I senare versioner av Windows finns något som heter EFS (Encrypted File System) som är tillägg till NTFS och gör att du kan kryptera valda delar av din hårddisk för olika användare, det borde du kunna använda till det här också! Ungefär samma scenario kör jag, dock med bara 1 st hårddisk men med 2 st partitioner. På min laptop som jag har via jobbet så har jag skapat 3 st partitioner. 1 st100 MByte FAT och 2 st 10 GByte NTFS. 2 st WinXP installationer där ingen av dem ser varandra. Lösningen är BootMagic som ingår i Partition Magic. Låter detta sig göras i win xp eller måste man ha senare versioner än så efter att läst lite om EFS så värkar det som att det bara rör sig om enskilda filer och inte hella volymer, stämer detta och om så är fallet hur skall jag då göra Om du markerar en katalog som "krypterad" med EFS så kommer filer som finns i katalogen samt filer som läggs i katalogen att krypteras enligt EFS. Andra användare kommer att kunna läsa innehållet i katalogen men inte öppna filerna, du kan då kombinera detta med NTFS vanliga fil- och katalogrättigheter!Två skilda hårdiskar med Windows
Har en dator med Windows XP vi (kallar den för y), så långt allt väl.
Nu önskar jag att sätta in en hårddisk till, på denna vilja också installera Windows XP (vi kan kalla den för x),
Nu är det så att jag inte vill att det som finns lagrat på x hårddisken skall kunna läsas av när man är inloggad på y. Alltså x skall liga som en skyddad, låter detta sig göras.
Med vänlig hälsning Viktor Sv: Två skilda hårdiskar med Windows
Jag vill dock passa på att rekommendera att du lär dig hur EFS fungerar!
MvhSv: Två skilda hårdiskar med Windows
Sv: Två skilda hårdiskar med Windows
Mvh