Efter att ha använt XP (med classic-utseendet naturligtvis) i fyra månader så har jag nog råkat in i ett problem som jag inte kan lösa på ett sätt som gör att jag känner mig säker. Du kan göra på samma sätt i XP, dvs sätta rättigheter på mappar/filer. Jag tror att jag älskar dig!!!!Läs och skrivrättigheter i XP Pro
Jag utvecklar en applikation som ska ligga på en webserver (XP troligtvis) och då måste jag ha läs och skrivrättigheter för vissa mappar och filer. Anledningen är att applikationen kommer generera textfiler och andra typer av filer.
Jag har fått det att fungera nu men inte på ett sådant sätt att jag känner mig bekväm. Jag har nämligen delat ut mappen på närverket genom att högerklicka, välja "Delning och säkerhet" och kryssa i "Dela ut den här mappen på nätverket". Även om det känns fel verkar nu asp_wp ha skrivrättigheter....
Hur bra känns det om man har en webserver??
När jag körde win2k kunde jag dela ut rättigheter till mappar och filer till olika grupper och specifika användare samt tillåta ett visst antal kopplingar till samma mapp vid ett och samma tillfälle. Det vill jag kunna göra i XP också.
Vad jag vill är helt enkelt att sätta skriv och läsrättigheter för asp_wp på en specifik mapp och inte tillåta att NÅGON annan användare pillar i den.
MYCKET tacksam för hjälp, annars får jag byta tillbaka till Win2k.
//Mikael SandSv: Läs och skrivrättigheter i XP Pro
1. Stäng av förenklad fildelning i Verktyg => Mappalternativ=>Visning,
Kklicka ur Använd förenklad fildelning, klicka Ok.
Voila, du ska nu ha fått en flik säkerhet om du högerklickar på en mapp/fil och väljer egenskaper.
//Anna-KarinSv: Läs och skrivrättigheter i XP Pro
Tack!
Nästa gång som jag kollar runt efter saker i XP ska jag sätta på mig glasögonen. det är det enda förklaring som jag har funnit kring varför jag inte såg det själv.
Nu känns det mycket bättre.
//Mikael Sand