Jag har som policy att inte vara adminsitratör på mina datorer (Win2K och XP) eftersom det känns säkrare när man sysslar med programutveckling. Är väl även bra mot skadliga virus och andra komponenter som installerar sig själv. > <b>Jag har som policy att inte vara adminsitratör på mina datorer (Win2K och XP) </b> Mycket bra svar Rickard, tänk om det vore fler som du på alla IT-avdelningar då skulle Varför skall det vara så svårt att inte vara administratör
Men varför gör programtillverkare det så svårt att köra programmen.
Varför kan man inte bränna CD-skivor om man inte är adminstratör? Skriva disketter gåt ju bra.
Varför kräver så många program skrivrättigheter till sin egen programkatalog och/eller windowskatalogen?
Varför skriver så många program sina grundinställningar i "Current User" istället för "local machine"?
Jag kan ju fixa de flesta problemen genom att kopiera registerinställningar, ändra rättigheter på kataloger, använda runas mm men hur gör man om man inte är så datorvan?
Har en nationalencyklopedi som jag inte kan få att fungera. När jag kontaktade supporten sa de att man måste vara administratör för att köra den versionen jag har. De tyckte att jag skulle uppgradera till en senare version som inte kräver adminstratörsrättigheter med det skulle kosta 200 kronor + nån avgift.
Är det bara att ge upp och låta alla användare på datorn vara administratör?Sv: Varför skall det vara så svårt att inte vara administratö
En mycket bra policy som fler borde använda sig av.
> <b>Men varför gör programtillverkare det så svårt att köra programmen.</b>
Troligtvis ren okunskap + en del av Windows historik. Väldigt många av de som jobbar med utveckling på Windowsmaskiner började med Windows som privatpersoner och då med Win9x. I de DOS-baserade systemen så finns inte någon som helst säkerhet och den vanan har sedan utvecklare tagit med sig när de börjar jobba med moderna varianter av Win. Eftersom att den stora majoriteten inte förstår faran med att vara lokal admin så förstår de som är utvecklare det inte heller. Här på Pellesoft är ju majoriteten utvecklare, skulle du fråga de flesta så skulle det visa sig att de kör som lokal admin, och med den inställingen så kommer de ju inte heller att skriva applikationer som inte kräver det.
Det finns även andra bitar, det är väldigt enkelt att bara få ihop något program i de grafiska gränssnitt utvecklare använder idag. man behöver inte veta hur operativsystemet man utvecklar för fungerar för att få något att fungera, och då är man nöjd. För att kunna skriva högkvalitativa applikationer så krävs det även en stor kunskap om operativsystemet man utvecklar för.
Jag jobbar ju som sysadmin och ser detta problem dagligen. Det kostar företag som använder IT abnorma summer pengar för att kunna använda applikationerna de köper in. Jag har under de senaste åren här på pellesoft försökt öka medvetandet om detta problemet, men får konstant mothugg. Och om jag får mothugg på en site för programerare, hur ska vi då kunna få applikationer som tex inte kräver lokala adminrättigheter?
> <b>Varför kan man inte bränna CD-skivor om man inte är adminstratör?</b>
För att WinNT* är skrivet för företag och då ska inte alla kunna bränna skivor. men du behöver inte vara administratör. Denna inställingen kan du ändra via en policy så att vanliga användare får använda CDbrännare.
> <b>Varför kräver så många program skrivrättigheter till sin egen programkatalog och/eller windowskatalogen?</b>
Okunskap från utvecklaren.
> <b>Varför skriver så många program sina grundinställningar i "Current User" istället för "local machine"?</b>
Okunskap från utvecklaren.
> <b>Är det bara att ge upp och låta alla användare på datorn vara administratör?</b>
Förhoppningsvis inte. Ligg på tillverkarna. Det har iallafall blivit bättre de senaste åren. men bra? Inte förräns utvecklare lär sig hur man ska utveckla för sitt operativsystem och inte gör som de själva vill.Sv: Varför skall det vara så svårt att inte vara administrat
dels företagen käna pengar och de anställda få mera tillgång till lokala program
mm istället för att bara stänga ute alla som har kunskap men inte får göra si eller så för Admin och företagsledningens policy inte har den kunskap att tilldela lokaladmin.