Bara undrar om det finns någon här som har jobbat en hel del i Novell Netware 5.0 Tja ok då :) Hua, det var ju intressant fråga alltså. Hmmm jag hittar inte kommandot till vad jag ska använda för att få reda på vilket IP nummer datorn har fått av DHCPNovell Netware 5.0
Skulle vilja prata lite om allt möjligt men just nu om lite mer avancerade LoginscriptSv: Novell Netware 5.0
Om jag har en bärbara dator med en Novell Client.
Jag jobbar i ett hus som har tre våningar och varje våning har en skrivare.
Kan man göra så att scriptet känner igen vilken våning datorn är och skriver ut i den våningen utan att behöva ändra inställningar
Har ni någon annan sida en Novells där det finns lite trevliga loginscripts och hjälp att skapa dom.Sv: Novell Netware 5.0
Att mappa till skrivare är ju inga problem. Men att dynamiskt byta print_q kanske inte blir lika lätt faktiskt. Just den där frågan tror jag inte du kommer få något annat svar på än nej. För att lösa det måste du identifiera dig på vilket segment du sitter, är det olika grupper av ip-adresser du tilldelas från DHCP:n skulle man kunna lösa det eftersom man kan fånga vilken ip-adress man får, och beroende på intervallet sätter man upp rätt print_q.
Med andra ord börjar ditt problem redan i KK:t, (korskopplingsskåpet) där du måste segmentera nätet beroende på vilken våning du sitter. Har du kommit så långt kommer du troligen att lyckas.
Sen får du köra nåt i stil med
<info>
capture /q printq_1 lpt1 nb nff
</info>Sv: Novell Netware 5.0
http://www.novell.com/documentation/lg/noclienu/index.html?page=/documentation/lg/noclienu/login/data/ak1lxuu.html