Hej! <b>Jag har formaterat och installerat om Windows men problemet kvarstår, och jag har den senaste uppdateringen av virusprogrammet och den hittar inget virus. Någon som vet vad det kan röra sig om för fel?</b> Ja det låter som det mest troliga att det är ett hårdvarufel. Ska hem till en kompis i dag som har en likadan datorn och prova hans grejer få se om det blir bättre... Hade Compaq som personalköp år 2000 och vi har fått förlängd garanti för att elektrolytkondensatorerna pallar inte med utan går sönder. Kolla alla kondingar så får du se om det kan vara dom som skapar problemet. Kondingarna är de cyliderformade rören som står upp på moderbordet oftast blåa eller svarta på sidorna men metallfärgade på toppen. Toppen skall vara plan och inte se ut som en srstömmingsburk. Då är det det som är problemet. Kollade lite på dem och det var några som var rundade upptill och en del hade till och med läkt ut nån sörja. Inget annat och göra än att köpa nytt moderkort då... ha! Det kan vara värt att kolla med Compaq först och se om du inte kan få hjälp av dom, felet innebar längre garanti för oss och kanske även för dig. modellen jag hade hette 5900T om jag kommer ihåg rätt. Det kan också vara värt att höra med en radio/tv reparatör om han kan hjälpa dig det kan bli svårt att bara byta moderkort om du inte hittar Compaq orginal, vet inte riktigt hur deras låda är uppbyggd brukar vara lite special på dylika datorer. Det är 5900T som jag har och jag orkar inte tjafsa med Compaq då jag har haft datorn i lite fyra år. Och det blir inga problem med att byta komponenterna då jag är elektronikstuderande på högskola och har läst elektronik på gymnasiet och vet hur man ska löda och hur de olika komponenterna fungerar och inte fungerar :-) Ta det försiktigt med värmen bara så skall det inte vara några problem. Har bytt kondensatorerna nu och provkör datorn för fullt. Och ännu (efter ca 1 timme) så har inte datorn startat om sig en enda gång. Så det ser ut som om det gick vägen!Datorn startar om sig om och om och om igen...
Min dator håller på att krångla, det är nämligen så att efter att man har satt på den och när den nästan har laddat in allt i windows så startar den om sig, det kan den göra upp till tre ggr innan man kan använda den.
Jag har formaterat och installerat om Windows men problemet kvarstår, och jag har den senaste uppdateringen av virusprogrammet och den hittar inget virus. Någon som vet vad det kan röra sig om för fel?
Datorn är nåt hopplock från Compaq med:
Windows 98 SE
Pentium III, 733MHz
nVIDIA TNT2 Ultra 32 MBSv: Datorn startar om sig om och om och om igen...
Ja, det låter som något hårdvarufel... troligast RAM... eller eventuellt moderkort/processor...
Testa att låna(eller köp) ett RAM från någon... (problemet är väl om det är SD RAM att hitta ett till ett vettigt pris..?) och kolla om maskinen gör samma sak.Sv: Datorn startar om sig om och om och om igen...
Lämnar tråden olöst tills vidare.Sv: Datorn startar om sig om och om och om igen...
Lycka tillSv: Datorn startar om sig om och om och om igen...
Tack för all hjälp!Sv: Datorn startar om sig om och om och om igen...
IBM hade exakt samma problem för en tid sedan.. det var säkert samma komponent-leverantör!
Skämmes!Sv: Datorn startar om sig om och om och om igen...
//MattiasSv: Datorn startar om sig om och om och om igen...
Ska fixa det under dagen. Ska föröka att skriva ett inlägg i den här tråden och berätta hur det gick.Sv: Datorn startar om sig om och om och om igen...
Lycka till //MatttiasSv: Datorn startar om sig om och om och om igen...
Tack för all hjälp!Sv: Datorn startar om sig om och om och om igen...
Svara