vi jobbar med ett skolarbete om Linux. Menar du bara kärnan när du skriver Linux eller menar du hela systemet/miljön? Hej! Har bara haft erfarenhet av Mandrake distrubutionen av Linux. Vilket jag inte var vidare imponerad av. Men jag satte mig inte in något mer i linux. Som med det mesta som gäller datorer så beror det på vad det ska användas till. Instämmer med föregående att det beror på vad du ska använda det till. Strax före påsk drabbades jag av en krasch på min bärbara arbetsdator. Innehållet på hårddisken skadades en del så att Windows inte gick igång. Då stoppade jag i min KursLinux (Knoppix) Live-CD och bootade från den. Systemet gick igång, hårddisken hittades och även det trådlösa nätverket. Sedan kunde jag packa ihop de filer jag ville spara och flytta över dem till en annan dator i nätverket. Mycket smidigt, tycker jag. nja...LINUX VS WINDOWS
vi skulje vilja ha lite olika ställningstaganden om vad ni tycker är bäst så,
vilka är olikhetern och vad är bäst????Sv: LINUX VS WINDOWS
Sv: LINUX VS WINDOWS
Skulle för ett år sedan ha sagt windows, efter som det var det ända som jag kunde administrera då...
Men när jag väl tog mig tid att sätta mig in i GNU/Linux (För att jag antar att det är det du menar) så blev man snabbt frälst. Så lätt, så rent, så perfekt...
Jag rankar inte ner på Windows eftersom det är ett mycket kompetent operativsystem. Men mycket folk är väldigt trångsynta och kan inte se utanför deras egen hårddisk och vad som finns för alternativ. Att testa bör vara det bästa. Smaken är ju som sagt som baken. DELAD!
//månsSv: LINUX VS WINDOWS
Nästa gång jag formaterade datorn så testade jag FreeBSD. JAg har nu suttit det tre senaste veckorna och fördjupat mig i FreeBSD. Vilket jag förståt är en sorts open source UNIX för i386. Vilket i princip linux oxå är.
Fördelen som jag ser det med Linux och FreeBSD är att du har flera alternativ. Du kan välja fönsternahetare osv. Konkurrans gynnar förhopningsvis den bästa varianen.
Windows är windows. Ett färdigt paket. Vilket väl är okej. Men jag tror Windows har potential att bli mycket bättre än vad det är idag.Sv: LINUX VS WINDOWS
Linux är ett utmärkt gratis alternativ ifall man behöver köra en server men som workstation så finns det mycket att önska. Iofs så har linux blivit mycket bättre på workstations och blir bättre och bättre då många distributioner lägger ner mycket krut på det. Jag tippar att inom nåt år så är Linux en fullt acceptabel workstation. Kommer att fungera utmärkt inom affärslivet som behöver köra officeprogram och frontends i deras verksamhet. Ifall de lyckas få speltillverkarna att göra spel för linux finns det en chans att de vinner hemmaanvändarna också.
Windows fungerar utmärkt både som server och workstation, hemmaanvändarna kan spela spel på det, finns miljoner spel för det. Den stora nackdelen är kostnaderna. speciellt för hemmaanvändarna.Sv: LINUX VS WINDOWS
På serversidan, nu pratar jag webbserver, så får man se till vilken teknologi som skall användas. Personligen använder jag alltid en Windows server eftersom jag utvecklar i ASP.NET. Det kommer möjligheter att köra .NET på en Linux-server men jag ser ingen anledning till att prova.
Om man inte har krav på att kunna köra MS-teknologi på webbservern utan istället kör PHP, Python eller liknande så kan nog Linux vara att föredra.
När det gäller workstation så får man också se vad den skall användas till. Om det gäller ett företag där programmen som används är Office-program så finns det Linux-alternativ. Däremot så tror jag att det kan bli problem när det kommer till "specialprogram". Ofta så utvecklas programmen endast till Windows av den enkla anledningen att efterfrågan är större där.
På hemmasidan så används datornerna oftast till spel och internet. Det är just spelmarknaden som avgör att Windows är det OS som används hemma. Även om fler och fler spel portas till Linux så är det långt ifrån tillfredsställande ännu. Jag tror att detta kommer att göra det svårt för Linux att riktigt slå igenom för hemanvändarna.
I sådana här diskussioner är det nästan alltid prat om säkerheten. Ofta är argumenten för open-source att fler ögon hittar säkerhetshål snabbare, Linux är säkrar, osv. Men jag är tveksam. Att Windows har säkerhetshål och attackeras ofta är inte så konstigt. Majoriteten använder Windows och som hacker så vill man självklart attackera så många som möjligt. Då lägger man inte tid på att hacka Linux.
Om Linux skulle slå igenom nån gång och om majoriteten i framtiden använder Linux så kommer hackarna att lägga energi på att skapa virus för Linux istället. Och eftersom Linux är open-source blir det förmodligen enklare att hitta hålen. Detta gör det förmodligen även lättare för alla Linux-utvecklare världen runt att täppa igen hålen snabbt.
Att Linux har färre säkerhetshål stämmer säkert. Microsoft har pressen på sig att hela tiden komma ut med nya versioner och tyvärr så tror jag att det stressas på för ofta. Det är viktigare att få ut en ny version än att täppa alla hål. Istället så kommer det patchar hela tiden. Men problemet är att det är svårt att göra det annorlunda.
Min lärare i programmering berättade om när IBM skapade sitt O/S 2 (eller hette det D/B 2, nån som vet?). De lade ner ofantligt mycket tid och arbete på att fixa buggar och säkerhetshål innan de släppte ut det på marknaden. Detta gjorde att det blev försenat, försenat, försenat. När de äntligen tyckte att de kunde släppa det var det för "gammalt" för att kunna slå sig in på marknaden mot Windows. Windows och Mac hade sprungit ifrån grafiskt och tekniskt.
Så man kanske får ta det onda med det goda och se till att man själv håller sin dator uppdaterad med patchar och, framför allt, virusskydd.
För att sammanfatta så är min åsikt att det är användningsområdet som skall bestämma OS.
På serversidan får man se till utvecklarnas tekniska krav och på workstationsidan får man se till användarens behov av program. På hemmasidan kommer Windows att hålla fast en lång tid framöver om inte speltillverkarna skulle få för sig att spendera en massa pengar på att porta alla sina spel till Linux.
/Patrik
www.pdc.se
www.pdc.se/blog
www.patrik-dahlen.nuSv: LINUX VS WINDOWS
Sv: LINUX VS WINDOWS
vi ska skriva lite om historien, hur det fungerar(lite kort om kärnan), skilnaden mot windows, och framtiden.