Har ett mysko problem med min dator. Om jag startar datorn så tar det ett litet tag och sen låser sig hela datorn. Båda grejerna har dykt upp i huvet. Datorn låser sig - kan inte hitta felet
Det som är mysko är att det är slumpvis; den kan vara igång några timmar eller bara några sekunder. Låsningen verkar inte vara kopplat till något program, utan det sker t.ex. om jag använder IE, om jag använder Mozilla, försöker använda windows update, bara öppnar en mapp, etc.
Dessutom så är själva låsningen konstig. Det börjar med att ett program slutar svara. Allt annat är igång, och reagerar (t.ex. blir knapparna på aktivitetsfältet upphöjda om man drar muspekaren över dem). Om man börjar använda någon av grejerna så kraschar de också, och även om man till exempel öppnar aktivitetshanteraren. Tittar man på datorns lampa har den slutat blinka, och det händer ingenting vad jag än gör.
Jag tyckte det började för några dagar sen när jag installerade ett program som bl.a. skulle mäta temperaturen på datorn. Jag har avinstallerat det, men det verkar inte ha försvunnit. Problemet är att jag är 99% säker på att det inte hade något virus. Nån som har hört talas om något liknande problem?Sv: Datorn låser sig - kan inte hitta felet
Problemet med minnesgrejen är att jag inte förstår varför det ibland funkar och ibland inte, minnet utnyttjas väl "från botten"?
Och anledningen till att jag inte tror på värmegrejen är att jag har haft på datorn i flera timmar med tunga beräkningar utan problem, men sen stängt av programmet för att kolla mailen eller skriva nåt på ICQ och plötsligt låser det sig.
Iirriterande som fan. Man vet ju inte var man ska börja leta, och jag har ju inte tid heller...