Hur länge ska man vänta med att formatera om hårddisken på en relativt ny dator??? Datorn är ungefär 2,5 år gammal och när jag spelar spel på den så stannar den upp i några sekunder och fortsätter sen ett tag och stannar igen o.s.v. Hjälper det att formatera om hårddisken?? Jag kör med XP Home edition om det spelar någon roll. när jag körde windows var jag tvungen att göra det var månad ungefär. Men det berodde nog mest på att jag var inne och pillade på det jag inte skulle. Annars är det nog rätt bra att göra det ibland när det börjar gå segt. Testa att defragmentera hårddisken först och se om det gör någon skillnad, gärna med något annat verktyg än det som följer med windows om du har tillgång till det t ex Diskeeper. vart kan man hitta Diskeeper?? finns det gratis på internet eller nåt? har testat med att defragmentera och det blev inte mycket bättre. Just Diskeeper (www.executive.com) kostar pengar, vet faktiskt inte om det finns några bra defragmeringsverktyg som är gratis :(. Jag hittade en 30 dagars version av diskeeper och laddade ner den men det hjälpte inte mycket mot mitt problem. :( tyvärr. Jag använder spegling så jag behöver inte installera om allt utan bara formatera och sen spegla tillbaka :) Om du lägger över en exakt kopia av hårddisken igen så fyller väl formateringen ingen funktion? Att "hålla igång" en dator i 2,5år innan man formaterar den är någonstans runt 12,5 gånger mer än jag klarar (jag kan tänka mig att jag formaterar min runt 5 gånger per år... antagligen mer). :) min spegling är så att den är installerad XP Pro från grunden och dom vanligaste programmen jag använder som Office och del Multimediaprogram, sen gör jag en defrag och gör en spegling. hur gör man den där speglning som ni pratar om.... det skulle jag behöve... tänker nog oxå formatera min lilla HD Nu har jag formaterat om allt men det hjälpte inte när man spelar spel.. så jag vet inte vad jag ska göra åt det. någon som har en ide?? Kan det vara så att spelet är "för kraftigt" till din dator? det tror jag inte för det har fungerat bra förut.. annars får jag väl försöka klara mig med att det stannar i några sekunder ibland. Det är inte så att det är minnesfel (RAM), moderkortsfel eller rent av ett processorfel? Det har jag ingen aning om. Vet du möjligtvis hur man kollar det på enklaste sätt? Men förhoppningsvis så är det inte det. Enklast, men kan bli dyrt... : Det finns ett bra program som testar Minnet kommer bara inte på vad det heter. om den stannar upp lite bland kanske du ska ta o damsuga fläktar o kylflänsar.. det kan vara en vara en bra ide för den låter ganska mycket och fläktarna går igång ganska bra när man spelar..formatera om hårddisken
//Petter Sv: formatera om hårddisken
Sv: formatera om hårddisken
Jag brukar formatera min när jag märker att den börjar gå trögt eller får några andra problem... annars finns det väl ingen anledning att formatera den?
Förutsatt att det inte bara är det spelet som krånglar så skulle nog jag formaterat om den iallafall.Sv: formatera om hårddisken
Det enda jag behöver tänka på är att när jag har återskapat så kollar jag efter nya uppdateringar.
Sen när uppdateringarna är klar så gör jag en spegling av den till nästa gång :)
Så jag uppdaterar min spegling varje gång jag använder den och det är smidigtSv: formatera om hårddisken
Att du kör ett relativt nytt spel på din "gamla" dator, och att det är därför som det blir segt?Sv: formatera om hårddisken
* Kontakta någon PC-tekniker som kan kolla din dator.
Billigare:
* Låna ett RAM, moderkort och processor av någon som är villig att låna det till dig. Testa om samma fel uppstår (kan iofs bli dyrt om något händer med de grejer som du lånar...)
I 9 fall av 10 så är det RAM:et som strular när en maskin beter sig oförklarigt eller inte funkar överhuvudtaget... om man har uteslutit mjukvarufel.
* Ta din hårddisk till en kompis (som har en liknande maskin) Pula in din hårddisk i dennes maskin, boota maskinen med din hårddisk och se om samma fel uppstår.
Det finns även diagnostikkort som du stoppar in i datorn för att ta reda på om det är något fel med minne/moderkort/processor... samt programvara (sök på Google) som kan göra diagnostiska tester på din hårdvara.
Kolla också datumet på ditt BIOS. Kan kanske finnas någon uppdatering.
Kolla också efter uppdaterade drivrutiner för t ex grafikkort, ljudkort osv.Sv: formatera om hårddisken
Kör ett testprogram på datorn och se vad som kan djävlas ex BurnItTest (eller något sådant namn)Sv: formatera om hårddisken