Tänkte jag skulle disabla min mjukvaru-RAID. Problemet är bara att den inte kan boota xp efter det, vilket jag antar beror på att att mappningen till bootenheterna inte stämmer längre då. Fråga: Vad är det för raid-typ? Om det är raid 0(tror jag tänker rätt nu) så är ju hälften av windows på en disk och andra hälften på en annan disk, eller? Det är RAID 2+0 vilket är striping va? Jo sorry det hade jag..dum jag e. Måste jag ändra nåt fysiskt i datorn för att den ska hitta diskarna efter att jag har disablat raidningen? Windowssetupen känner somsagt av diskarna efter att jag har installerat drivrutinerna men inte bios. Hm... Om kontrollern är på så borde ju bios hitta dem. Något skumt i bios? Kom på en sak; det är inte så att du tidigare har bootat ifrån någon annan hårddisk? Vet att vissa kontrollerns med stöd för raid inte går att boota ifrån utan behöver en extern hd med drivrutiner på för att det ska fungera. I ditt fall bootade du ju ifrån windows-cd, och den laddar ju drivisar innan själva installationen drar igång? Inte säker på att jag förstår vad du menar men jag har ju två diskar som är stripade..eller var rättare sagt.Ändra bootoptions för XP
Så min fråga är helt enkelt om man kan ändra konfigurationen för xp så att detta fungerar ändå?Sv: Ändra bootoptions för XP
Sv: Ändra bootoptions för XP
så det kanske inte går, men upptäckte precis ett större problem (kan tänka mig att installera om win), Windowssetupen hittar inte mina diskar ifall jag avaktiverar RAID i bios. Hur ska jag kunna installera om då? Utan raid dvsSv: Ändra bootoptions för XP
Men har fortfarande problem. WinSetupen hittar diskarna nu och formaterar och gör allt sånt men när den kommer till fasen där den bootar om så hittas inte hårddiskarna under bootupen.
Några idéer?Sv: Ändra bootoptions för XP
Jag har ju helt klart bootat från en av dem.
När jag kör windowssetupen så sparar den ju ner drivisarna (måste den ju göra) innan den startar om så jag tycker det är konstigt det med.
Jag misstänker att något skumt har hänt i bios för min skärm slutade fungera helt plötsligt..fick ta en annan skärm. Men det är inget fel på skärmen för den funkar med en annan dator.
Men samtidigt, det enda jag har ändrat i bios är att det ska vara ATA istf RAID.