Har Windows XP Home (versionsnummer 'Build 2600.XPSP2. 030210-0451' och Service Pack 1 installerat) som operativsystem på burken och den har successivt blivit lite slöare och slöare. Häromdagen ville den dock inte alls prestera. Så fort inloggningsrutan är passerad tänker datorn en stund för att sedan stanna, med endast bakgrundsbilden synlig - alltså inga ikoner och ingen startmeny/aktivitetsfält. Sätt in den i en annan dator. Surt, samma fel har hänt både mig och en jobbarkompis. Skulle vara kul att veta vad det är för fel och hur man lättast kan reparera XP. Jag installerade om allt, var lättast just då :) Händer samma sak om du startar i felsäkert läge? En kollega hade liknande problem, det var HDD som packat ihop. Det borde väl fungera om man sätter hddn som slave i en annan dator som Marcus skrev tidigare. Du ska alltså inte starta på den "trasiga". Tack för svaren! Lösningen blev som flera av er skrev: att sätta in hårddisken i en ny dator som slave, viruschecka den, plocka över de viktiga filerna för att slutligen formatera den.Hänger sig vid inloggning
Jag har provat att starta datorn i felsäkert läge med/utan kommandotolk och nätverksstöd med samma resultat. Det felsäkra läget startar under en stund för att sedan helt sonika strunta i att fortsätta boota.
Min flickvän har en tenta m.m. liggandes som gärna (läs: måste) räddas.
Kan det här handla om något virus, eller har ni några andra förslag på hur jag ska kunna accessa mina filer?
Tacksam för svar!
GustavSv: Hänger sig vid inloggning
Glöm inte att ändra om pluttarna bredvid strömuttaget till Slave.
Tänk på att inte vara statiskt laddad när du pillar med hårddisken också.
Har annars för mig att du kan köra reparation från Windows CD'n så du kommer in i "DOS-läge"
och därifrån kopiera filerna (copy FRÅN,TILL). Är dock ej helt säker om det kan fungera
Lycka tillSv: Hänger sig vid inloggning
Men som tidigare sagts så sätt in HD:n i en annan dator och kopiera filer du behöver ha kvar. Det går väl att ha kvar filerna på hårddisken om man installerar om XP (utan att formatera något då förstås).Sv: Hänger sig vid inloggning
Kör en viruskoll på maskinen från DOS. OBS om du har NTFS så måste du ladda drivisar för att läsa NTFS.
F-Prot har en fin DOS-baserad AV-scanner.
Om datorn startar i felsäkert läge, installera då Ad-Aware och kör en koll/rensning av ad-/spyware.
Om inget av detta funkar... kolla då på http://www.nu2.nu efter Bart Lagerweij's PEBuilder(BartPE). Med hjälp av den kan du fixa det mesta fel som kan uppstå...Sv: Hänger sig vid inloggning
Det gick inte att flytta den till en annan dator
Fick även tips om att frysa ner den i frysen och sedan installera den när den var fryst, men den fick tyvärr gå till den sälla jaktmarken.
Hoppas det löser sig
Annars finns ju alltid norrmännen på företaget Abus, eller nåt liknande, men det kostar, jag har gjort det...Sv: Hänger sig vid inloggning
I annat fall skulle jag nog installera om Windows XP utan att formatera hårddisken. Då ersätts endast Windowsfilerna och dina egna filer finns kvar.
Lycka till!Sv: Hänger sig vid inloggning
Allt löste sig som planerat.
Hälsningar,
Gustav