Det finns ett antal idag Linux som man inte behöver installera utan bara Boota ifrån och den spara max inställningarna på datorn och inget annat. 1) Det fungerade smärtfritt. Knopix har jag för mig att det var. Hade dock problem med att den bara körde i vga mode samt utan nätverkskort. Hmmm det är just den jag håller på att ta ner och hoppas att det fungerar mer en VGA mode och nätverskortet så man kan testa Surfa lite :) Jag hade ett usb-minne som den kunde skapa en virtuell partion på (den har stöd för FAT så den skapade en fil som fick agera partion på den) Har testat och det fungerade nästan perfekt. Under våren hade jag en bärbar dator (Dell) på gymnasieskolan där jag jobbade. Hårddisken började krångla med följd att filsystemet skadades så att Windows inte startade. Men KursLinux (svensk version av Knoppix) hittade disken och skapade en ikon på skrivbordet. Även WLAN-kortet hittades och datorn fick en IP-adress genom DHCP. På så sätt kunde jag ta hand om en del data och spara undan den på en annan dator (med Linux förstås) som jag hade stående. Senare lade hårddisken av fullständigt, och då körde jag KursLinux tills jag fått en ny hårddisk.Boot Linux
Hur bra är dom, har testat två olika men aldrig fått det att fungerar?
Kommer inte ihåg vad den inte gillade men jag fick bara inte upp dom.
Är det någon här som har kört någon Boot Linux och kan säga om det fungerade smärtfritt
på sin dator och var den i så fall bra.
Hur fungerar det föresten om C partitionen är i NTFS, kan den spara inställningarna endå?Sv: Boot Linux
2) Jag har inte lyckats att mer än läsa ifrån ntfs disk...Sv: Boot Linux
Men om den bara kan läsa från NTFS kan inte det ge problem med startupen då?
Sen går det då inte spara inställningarna heller.Sv: Boot Linux
Sv: Boot Linux
hade bara problem med nätverkskortet.Sv: Boot Linux