Vad är bäst att kunna NetWare eller solaris?? > <b>Vad är bäst att kunna NetWare eller solaris?? </b> Okejj.. jag ska försöka o lära mig båda. vet du vart man kan få tag på en äldre trial till NetWare.. den dom hadde på hemsidan var 6.5 och den klarar inte min testmaskin av.. för lite ram.. > <b>vet du vart man kan få tag på en äldre trial till NetWare</b>Vad ska man lära sig???
tänkte bara kolla lite på vad det finns för olika os i världen (Börjat tröttna på ms olika os).. Sv: Vad ska man lära sig???
Hm, en mycket svår fråga. Generellt kan man väl säga att det är väldigt bra att ha en grundläggande kunskap om båda. Oavsett vad man jobbar med så springer man på de andra iallafall. Om du ska jobba med systemadministration så tycker jag du ska titta på att lära dig de grundläggande nivåerna i resp OS som motsvarar två eller tre certifieringar. Inte för att du behöver ta certifieringarna men nybörjarlitteratur brukar ha samma indelning som certifieringarna.
I stora drag så kan man väl säga att Solaris är det väldigt många som kör. Verkar vara ytterst stabilt när det är korrekt uppsatt. Dessutom får man hålla på med cool hårdvara som imponerar på andra tekniker. :-)
Novells produkter har alltid varit kompetenta, men tyvärr har de haft en taskig reklamstrategi de senaste åren, de syns ju inte. Iom deras uppköp av SUSE och Red Carpet och Ximian så tror jag att vi för första gången börjar se en utmanare för den totala IT-miljön genom Linux. Trevligt! (inte för att man har valt Linux utan för att det behövs alternativ).
En sak som du kanske också bör kika närmare på är MacOSX. Idag har Apple en komplett Server/Client-lösning som ligger väldigt nära UNIX. Jag tror att de företag som satsar på macOSX får en väldigt billig förvaltning.Sv: Vad ska man lära sig???
Sv: Vad ska man lära sig???
Inte nerladdningsbar nej. Men köp någon certifieringsbok för Netware 5 eller 6 så följer det säkert med en skiva. Eller ring till Novell Sverige och fråga om de kan skicka en skivan till dig.