Vill inte att olika program och speciellt inte att windows update ska kunna starta om mitt Windows 2000 server, hur kan man hindra det? Windows update kan du ju ställa in att den ska lagra uppdateringarna och säga till. Tror inte det går. Problemet är att windows update måste köras som administratör och det går väl knappast att hindra att adminstratörer stänger ner datorn. Intressant lösning, jag använder dock datorn som server (webb, file m.m.) och har den inloggad med administratör. Går det att göra en användare som har alla administratörens rättigheter förutom "Avsluta Windows NT"? >jag använder dock datorn som server (webb, file m.m.) och har den inloggad med administratör Har inte så stor kolla på användarrättigheter och sånt så anledningen till att jag vill ha en administratör som användare är för du skrev att det bara är då windows update kan köras. Windows får inte startas om, hur?
Sv: Windows får inte startas om, hur?
Kanske inte det du undrade ?
/JohanSv: Windows får inte startas om, hur?
Om användaren inte är administratör kan han ju inte köra windows update så då är det inget problem. Ta bara
bort användaren/användargruppen från rättigheten "Avsluta Windows NT" i den lokala säkerhetsprincipen så kan inga andra program heller stänga av datorn.Sv: Windows får inte startas om, hur?
Sv: Windows får inte startas om, hur?
Det hela låter lite underligt tycker jag. Det spelar väl ingen roll om datorn används som server eller inte. Det du vill göra är ju att begränsa vad en inloggad användare kan göra med datorn och då kan han inte vara administratör.
Varför vill du att användaren skall vara administratör?
>Går det att göra en användare som har alla administratörens rättigheter förutom "Avsluta Windows NT"?
Antingen är en användare medlem av gruppen administratörer eller också inte.
Varför inte skapa en vanlig användare och sedan lägga till de rättigheter som han behöver?Sv: Windows får inte startas om, hur?
Får väl exprimentera lite för att få ihop en användare som har rättigheter till allt som behövs förutom att stänga av datorn..