Tjabba, Nej, det hade jag faktiskt inte, men det gör ingen skillnad. Just nu har "System Idle Process" 92% men slår jag över till Performance-fliken så ligger CPU:n på 53%... Går datorn långsammare också, eller är det bara CPU-indikatorn som ökar? Det kan bero på indexeringen. Den brukar strula ibland. Testa att inaktivera den. Niklas: Uppdatering av läget : Jag hade nåt liknande och hittade den grejen som felade hos mig. på den bärbara så startade fläkten titt som tätt, och verkade som om burken skulle koka, även om jag inte satt vid datorn drog fläkten igång och levde om. Tack för svaret Ulf,WinXP Pro tar 100% CPU
Har ett skitsurt problem med min XP Pro. Med jämna mellanrum börjar CPU:n sakta öka till drygt 90% (detta kan ta upp till en en kvart eller mer innan den når dit) och där dyker den helt plötsligt på bara ett par sekunder ner till mer normala <10%. Därefter upprepas proceduren efter allt ifrån några minuter till flera timmar.
<b>Det ska påpekas att det INTE finns någon process på processfliken som tar på sig ansvaret för detta okynnesutnyttjande av min CPU</b>. Alla processer ligger fint och stilla på 0 eller max någon procent under hela resans gång från <10% upp till >90%. Har bildbevis om någon så önskar :-)
Jag har SP2 på maskinen men problemet hade jag redan på SP1 och kanske till och med före SP1. Kan också påpekas att datorn är på dygnet runt och sällan bootas om. Jag kör SQL-server, IIS, .Net-utveckling och en hel del spel m m på datorn. Kör McAffee och Zonealarm. Processorn har Hyperthreading om det nu är relevant, för jag har inte haft detta problemet på någon annan maskin (och den nuvarande är min första Hyperthreading-processor). Minnet påverkas inte av processorproblemet, minnesutnyttjandet ligger stadigt långt under 1 GB som finns tillgängligt. Ingen nämnvärd hårddiskaccess sker heller under denna tid...
Alla tips och idéer mottages tacksamt.Sv: WinXP Pro tar 100% CPU
Sv: WinXP Pro tar 100% CPU
Anledningen till att jag frågar är att det av någon anledning kan visas en ökad CPU-användning utan att det faktiskt sker någon. (Inte för att jag vet vad det beror på, men ändå...)
Man kan på vissa datorer få fram ett liknande problem om man gör så här:
1. Ta fram aktivitetshanteraren och kolla på CPU-åtgången
2. Öppna en mapp
3. Utan att först vänsterklicka på något i mappen så högerklickar du på något. Alltså bara högerklick på något. Under tiden som man har snabbmenyn uppe så ligger CPUn på 100% (på _vissa_ datorer, t.ex. min).Sv: WinXP Pro tar 100% CPU
Det gör du på följande sätt:
Gå in på administrationsverktyg och välj tjänster
Gå till Indexing Service
Högerklicka och inaktivera den och välj att den ska startas manuellt.
Det kan fungera om det är det som är problemet.Sv: WinXP Pro tar 100% CPU
Jodå det går slöare, ljudet hackar om man kör musik samtidigt o s v.
Hasse:
Intressant, det ska jag genast testa...
[Edit : Indexeringen var redan satt till manuell...så det var tyvärr inte den]Sv: WinXP Pro tar 100% CPU
Nyligen körde jag SysInternals ProcessExplorer och då äntligen har jag fått en bättre beskrivning av problemet. Det visar sig att det är "Hardware Interupts" som tar upp all processorkraft. Det lutar alltså åt ett hårdvaruproblem, är det någon som känner igen detta? Någon som vågar sig på en gissning på vad för enhet det kan vara som "producerar" så många interupts att CPU:n går i taket? I datorn har jag bara det vanliga ; ljudkort, grafikkort, nätverkskort, några hårddiskar, dvd-läsare, dvd-brännare. Hmm och ett IDE-kontroller-kort, men det kortet har fungerat bra i en annan dator så jag tvivlar på att det är inblandat.
Alla tips mottages tacksamt innan jag blir tvungen att rycka ut kort efter kort...Sv: WinXP Pro tar 100% CPU
Såg att det var en service, helpsvc.exe som drog igång. Har nu stoppat den och fläkten har inte dragit igång ännu.Lite reflänkar när jag googlade:
http://blogs.msdn.com/cyrusn/archive/2004/05/31/145044.aspx
http://www.able2know.com/forums/about35482.htmlSv: WinXP Pro tar 100% CPU
Det verkar inte vara samma problem. I min Task Manager så visas ingen process som tar upp CPU:n, alla ligger lugnt och fint på normala 0-2%. System Idle ligger på 95%.
I stället är det Hardware Interupts som tar all CPU enligt SysInternals Process Explorer.