Problem med att radera en fil. Vilket OS? hmmm... känns som om jag har svarat på denna frågan ett dussin gånger ;)Går ej radera fil
Får bara meddelandet att
"Den används av annan person eller annat program. Avsluta alla program som kan tänkas använda filen och försök sedan igen"
Vad jag kan se så används den inte.
Singel dator utan delning av disk etc.
Hittar inget program som använder filen och startat om fler gånger mm.
Någon som vet hur man åtgärdar problemet ?Sv: Går ej radera fil
Prova detta först:
Starta datorn i felsäkert läge. Prova radera filen.
Om detta inte funkar:
Kör du NTFS (NT/2k/XP)... Överta äganderätten på filen och prova sen radera den.
Kör du FAT (Win9x)... starta datorn i DOS-läge (startdiskett) och radera filen.Sv: Går ej radera fil
Först och främst skall jag nämna att jag har en engelsk version av XP så jag är inte helt 100 med vad det heter exakt på svenska... men...
Du måste först se till att du har inaktiverat Förenklad fildelning... vilket du gör i kontrollpanelen under Mappar (Folders)... Avancerat-fliken.
När du har inaktiverat Förenklad fildelning så kan du högerklicka på filen och välja Egenskaper och sedan fliken Säkerhet.
På denna flik finns en knapp Avancerat. Klickar du på den så ser du en flik med Ägare.
Där kan du byta äganderätten till den inloggade användaren (förutsatt att denna har admin-rättigheter)
Lycka till!
ps. Har du provat i felsäkert läge först? Det kan vara så att det är en bakgrundsprocess som håller i filen (oftast någon form av ad-/spyware eller nåt annat otrevligt... men kan även vara någon annan process)
Du kan även istället för felsäkert läge testa göra en diagnostisk uppstart (via msconfig)...