Hej! Tjena! Har du ställt in att den ska boota från CDn före hårddisken? Och vet du att din Windows 2000-skiva är bootbar? Fixar din dator (cd-spelare) att autostarta cd-skivor? En gång i tiden stöddes ju inte dylika processer av datorerna, inte många som kommer ihåg, men ändock. Hej Sven! Boota på 98-disketten Ok, det låter ju också bra! fdisk? Hej Oskar! Hej Thomas! Hej Hobil!Ominstallation av formaterad dator
Jag har en bärbar dell som tills för en timma sedan hade en NT-installation på sig. Dock var NT-installationen trasig och jag blåste därför ut allt för att lägga in Win 2000 istället.
Datorn kan bara ha en av diskett- och cdstationen inkopplad i taget.
Jag har ställt in i bios att den ska starta på cdn men det gör den inte. Lyckas alltså inte få den att boota på cdn.
Har en startdiskett för windows 98 som jag kan starta på men kan inte "slå över" till cdn därifrån.
Datorn är nu helt formaterad och om man startar den utan startdiskett kommer så klart meddelandet "no operating system".
Hur kommer jag vidare??
Funderar på att försöka få tag på en win3.x version på disketter för att få en fungerande grund som jag sedan kan använda att uppgradera med win2000. Men vet inte var jag ens ska börja söka efter en win 3.x.... inte från igår direkt.
Förslag någon?
/MartinSv: Ominstallation av formaterad dator
Kan du göra en sk hotswap mellan diskettstation och CD-läsare kan du lösa det enligt följande,
- Gå ut på internet (från annan dator naturligtvis) och ladda ner bootdisketter till Win2000
- En länk till dessa,
http://www.answersthatwork.com/Downright_pages/downrights_bootdisks.htm
- Skapa disketter med hjälp av filen.
- Starta nu din tomma dator med dessa disketter
- När det blir dags för installationsprogrammet att hämta från CD:n så skifta till CD-läsaren och kör på.
Hoppas att detta fungerar
SvenneSv: Ominstallation av formaterad dator
ThomasSv: Ominstallation av formaterad dator
Men det enklaste är att via CD-skivan skapas startdisketter, det kan ju vara svårt att ladda ner filer om du inte har ett system på datorn menar jag.
Tror att det bara ska vara att starta datorn med den bootdiskett du hade (Win98, jag förmodar att den har CD-stöd), därefter är det bara att gå in på Win2000 skivan (i katalogen BOOTDISK) och mata in kommandot, MAKEBOOT. Se till att ha 4 st blanka disketter till hands.
Därefter är det bara att boota upp med disketterna och påbörja installationen.
Annars är det ju bara att skriva in winnt för att starta CD-installationen från skivan. Sv: Ominstallation av formaterad dator
Låter som en bra lösning!
Men vad menar du med "en s.k. hotswap"?
Och vilket program ska hantera en unzippade filen "Win2000_Boot_Disk.FDM"?
Mvh, MartinSv: Ominstallation av formaterad dator
Formattera c: med
format c: /u /s
Kopiera in alla filer från a: till c: (skriv inte över de som finns)
Stäng av - Byt till CD:n
Boota upp datorn.
Voila!
/mickeSv: Ominstallation av formaterad dator
Hur kör man copy på alla? Är inte så bra på dos-kommandon...
Kan även tillägga att vid försök att formatera c: så kommer meddelandet "Not ready, format terminated".
Mvh, MartinSv: Ominstallation av formaterad dator
Annars: testa http://www.nu2.nu/bootdisk/network/ om du har en till dator att leka med ;) Mycket bättre verktyg :) Då kan du dela ut din cd på en annan dator i nätverket och sedan ansluta till den ifrån dos med den här disketten som hjälpSv: Ominstallation av formaterad dator
Fdisk har jag redan kört och gjort om alla partitioner till en enda.
Men jag vet inte om det är lösning på min fråga?
Har en annan dator att komma ut på internet med men inget nätverk.
/MartinSv: Ominstallation av formaterad dator
Jag har ställt in att den ska boota på cdn. Är inte alla win2000-skivor bootbara?
Om inte, finns det något sätt att se på skivan om den är bootbar eller inte?
Mvh,MartinSv: Ominstallation av formaterad dator
Jag har ju dessutom det problemet att datorn är av formatet "liten" så den har bara externa cd- och diskettstationer (som bara kan köras en i taget...)
Antar dock att jag kan skapa disketterna från min andra dator som fungerar. Vet du om det är någon skillnad på innehåller när man skapar startdisketter från skivan jämfört med att skapa från filer man laddat ner någonstans ifrån?
När man bootar upp på de nyskapade disketterna - vet du om det kommer något passande läge att växla från diskett till cd-station (när bootdiskarna är klara och win2000-skivan behövs) eller kommer det att ställa till problem där?
Mvh, Martin