En artikel om att köra Windows-virus under GNU/Linux medelst Wine: Det har faktiskt funnits en del linux-virus... De här hittar jag direkt på www.symantec.com/avcenter: > <b>Men om jag vore virus-makare skulle jag ju knappast satsa på linux än så länge. När 50% av alla burkar kör linux så blir det nog värre med den saken.</b> Som jag ser det har iis mycket finesser och bygger i botten på ganska gammal kod (så vitt jag vet) medan apache är ganska ny och har inte fullt lika många finesser (finesser = t.ex. att ganska avancerat sätt att administrera den på över nätverk via mmc å lite annat kul) Skulle Apache vara ny? Rörande nätadministration/remote Tyvärr en vanlig missuppfattning. Mängden installationer har ingenting med mängden lyckat skrivna visrus att göra. ms-hat faktorn är nog den största saken, dessutom har ju många stora virus riktat sig mot enskilda grupper av datorer men ändå lyckats sänka halva världen... ;) Nej, Microsofts brister i säkerhetstänkandet är den största faktorn. Att det är mycket folk utan vare sig datortekniska kunskaper eller säkerhetstänkande som kör företagets operativsystem gör förstås inte saken bättre, men när inte kunden tänker på säkerhet, borde leverantören göra det åt honom.Virus under Linux
http://os.newsforge.com/article.pl?sid=05/01/25/1430222Sv: Virus under Linux
Linux.Adore.Worm Category 1 Worm 04-04-2001
Linux.Cheese.Worm Category 1 Worm 05-22-2001
Linux.Hijacker.Worm Category 1 Worm 05-18-2001
Linux.Hyp.6168 - Virus 08-20-2002
Linux.Jac.8759 Category 1 Virus 03-11-2002
Linux.Lion.Worm Category 1 Worm 03-23-2001
Linux.Millen.Worm - Worm 11-18-2002
Linux.Ramen.Worm Category 1 Worm 01-17-2001
Linux.RST.B Category 1 Virus 04-23-2002
Linux.Simile Category 1 Virus 05-22-2002
Linux.Slapper.D Category 1 Worm 10-01-2002
Linux.Slapper.Worm Category 2 Worm 09-13-2002
Linux.Sorso - Worm 07-02-2003
Linux.Svat
De flesta verkar dock vara rätt gamla... Söker man på W32 istället så är bilden en annan :)
Men om jag vore virus-makare skulle jag ju knappast satsa på linux än så länge. När 50% av alla burkar kör linux så blir det nog värre med den saken.
/KalleSv:Virus under Linux
Tyvärr en vanlig missuppfattning. Mängden installationer har ingenting med mängden lyckat skrivna visrus att göra.
Varför har IIS mängder med virus mot sig när Apache har ~65% av webbläsarmarknaden?Sv: Virus under Linux
Dessutom är ju ms ett hat-objekt så då är det väl trevligt att skriva virus för den platformen ;)Sv:Virus under Linux
Kollar man på http://news.netcraft.com/archives/web_server_survey.html ser det snarare ut som Apache är äldre än Microsofts webbservrar (PWS+IIS). Diagrammet börjar 1995 och då har Apache redan en viss marknad, medan Microsofts graf ligger på 0 fram till våren 1996.
Apache har snart en marknadsandel om 70%, medan Microsofts webbservrar ligger relativt stadigt kring 20% (med en tillfällig ökning 2001-2003; var det då IIS kom?).Sv:Virus under Linux
kolla på http://www.webmin.com
;)
men den är bara "ganska" avancerad
Mvh
\\bofh@rehnit.seSv: Virus under Linux
----
Håller jag absolut inte med om, och det är knappast någon missuppfattning. Dock består det av fler faktorer än den. Några exempel:
- Fler installationer ger generellt fler attacker/virus
- Osäkrare system/sämre rykte ger fler attacker/virus
- Strukturen hos de installationer som finns påverkar ju också. Ex. MS PWS finns bara hos privatpersoner (hoppas jag), de har oftast sämre koll på säkerhet
- MS-hat faktorn så klartSv:Virus under Linux
Sv: Virus under Linux