Finns det någon som vet hur man installerar win98 (kan inte köra nyare os pga av en för liten/gamal maskin) efter formatering av hårddisk. Maskinen har INTE CD men det finns närverkskort. Win 98 går att installera från disketter. Går säkert med lite krångel att beställa från Microsoft om du har en skarp licens. Om jag inte minns fel så går det nog även att kopiera ut en CD-installation till diskett och installera den vägen. Man tar helt enkelt en cab-fil per diskett (eller nått sånt). Det absolut enklaste är att du kan stoppa in en IDE CD spelare tillfälligt i burken. Jag skulle nog också slå ett slag för nätverksvarianten ;) Sen om man fortsätter, som andra gjort- det finns ett program som heter virtual CD som du kan installera och använda. Då kan du exempelvis läsa en iso-fil som ligger på en annan dator genom ditt nätverkskort. Det är bara att kopiera över CD till en mapp på hårddisken och köra installationen därifrån.Installation av Win98 på dator utan CD
Sv: Installation av Win98 på dator utan CD
Sv:Installation av Win98 på dator utan CD
ThomasSv: Installation av Win98 på dator utan CD
Annars får du via DOS komma åt en annan dator via nätverkskortet och kopiera hela Win98 katalogen till den datorn du ska installera det påSv:Installation av Win98 på dator utan CD
Se till att du har en dator i nätverket med en share som det inte behövs rättigheter för att komma åt, eller se till att anvnamn å lösen fungerar utan problem i dos.
Skaffa http://www.nu2.nu/bootdisk/network/ för att kunna boota med startdiskett med nätverksmöjlighet. I bästa fall är det bara att skapa disketten enligt instruktioner, i lite sämre fall får du skaffa drivis först.
Kör sedan kommandot
net use /?
för instruktioner om hur du mappar nätverksshare.
Nu kommer jag inte ihåg hur win98 beter sig men det kan räcka med att du startar installationen från nätverket. Pröva! :) Går det inte kan du kolla om du hittar vad setupen kör efter omstart, se sedan till att den bootar från disketten efter omstarten så du kan få igång net use mappningen och sedan fortsätta installationsprogrammet. Skiter det sig så får du kopiera hela win98 till hårddiskenSv: Installation av Win98 på dator utan CD
Sv: Installation av Win98 på dator utan CD
Har själv gjort på detta sätt.
Eftersom Win98 ibland vill att du skall stoppa in CD för att leta efter drivrutiner, så är det bekvämast att
ha den på HD'n.